Inför Alla Hjärtans Dag: ”Åh tack, älskling - en romantisk middag!”

Inga presentidéer till din allra käraste inför Alla Hjärtans dag?
Här kommer då ett tips – glöm underkläder, ring istället och boka bord för en romantisk middag!
– En middag på tu man hand är den mest önskade presenten på Alla Hjärtans Dag, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner.se.

På PriceRunner.se, som är Sveriges ledande konsumentguide för pris och produktjämförelser, har 232 personer deltagit i en undersökning och berättat om sina köptankar inför Alla Hjärtans Dag på onsdag.

Överst på önskelistan, med 38 procent, är att bli bjuden på en romantisk middag. På andra plats kommer en resa, 17 procent.

– Att överraska med en romantisk middag fungerar både på kvinnor och på män. På andra plats för kvinnor kommer blommor medan männen näst helst blir uppvaktad med en resa. Underkläder däremot är inget vare sig män eller kvinnor önskar sig, säger Victor Dahlborg.

Men när det kommer till vad man egentligen kommer att köpa är det fortfarande en klassisk present som gäller – blommor.

– 50 procent av deltagarna i undersökningen kommer att spendera 100-500 kronor på presenten. Och 10 procent väljer att inte alls fira Alla Hjärtans Dag, säger Victor Dahlborg.

Vad Victor Dahlborg själv kommer att köpa till sin hustru är – förstås – en hemlighet (”men jag önskar mig en spa-vistelse”).

– Ett bra tips är att först ge sig ut på nätet och prisjämföra. Om du slår på stort och köper en resa så kan du då spara tusenlappar. För en resa för två till Barcelona i april skiljer det 4 000 kronor mellan den billigaste och dyraste biljetten. För dig med mindre plånbok så kan en Ipod Shuffle 1 GB vara ett alternativ, och då kan du spara 360 kronor genom att först prisjämföra, säger Victor Dahlborg.

Detta önskar vi oss i Alla Hjärtans Dag-present

6 Resa 2 % 3 % 2 %
7 Underkläder 3 % 1 % 2 %
Annat 15 %

Undersökningen är gjord som en webbenkät på PriceRunner.se under perioden 9 februari-11 februari.

Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner, mobil 0709-25 35 95.

Om PriceRunner
PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. På ett och samma ställe listas de lägsta priserna, flest kundrecensioner och det största utbudet av produktinformation. Företaget har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. C:a 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Vi uppdaterar c:a 12 miljoner priser varje dag och jämför priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.com.

Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://se.pricerunner.com/pressrum.html.