Videokameran - Svenskens sämsta köp

Report this content

Prisjämförelsesajten PriceRunner har låtit göra en undersökning bland svenskar om hur ofta de använder sig av produkter de skaffat till hemmet eller för personligt bruk. I relation till inköpspriset visar det sig att videokameran är den pryl som kostar mest per användning, 183 kronor per gång. Undersökningen visar också att det är stora regionala skillnader i hur ofta produkterna används. Skåningen använder sin näshårstrimmer 64 gånger per år jämfört med stockholmarens 20 och göteborgarens 18.

Det är andra gången PriceRunner, Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser, genomför undersökningen ”Svenskens sämsta köp”. År 2006, intog fonduesetet den föga smickrande förstaplatsen som svenskens sämsta inköp och då hamnade videokameran på andra plats. I år är det ombytta roller. - Eftersom videokameran är relativt dyr i inköp (ett snittpris på 5 896 kronor) och panelen svarat att de använder den 32 gånger per år blir det den produkt som hamnar högst upp på listan över svenskens sämsta köp, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner. Men svensken är fortfarande dålig på att använda sitt fondueset och sin GPS, fortsätter Victor. En annan intressant iakttagelse är de regionala skillnaderna. Undersökningen visar att skåningen är mycket flitigare användare av sina prylar i jämförelse med göteborgaren och stockholmaren. Mest slående är användandet av näshårstrimmern; Skåningen använder sin 64 gånger per år jämfört med stockholmarens 20 och göteborgarens 18… Skåningarna har också mer användning av sina elgrillar, 60 gånger per år används en sådan i Skåne jämfört med 18 gånger i Stockholm och 16 i Göteborg. Men stockholmarna och göteborgarna är bättre på att använda teknikprodukter – det är stor skillnad i användande av DVD-, och mp3-spelare samt spelkonsol. - Undersökningen visar också att nyhetens behag är stort. Till exempel används motionscykeln hela 13 gånger första månaden sedan bara 4.6 gånger per månad, säger Victor Dahlborg. Det är förvånansvärt likt mellan könen, dock visar undersökningen att männen gillar att använda sina prylar mer än vad kvinnorna gör. Männen använder sin eltandborste oftare (286 gånger per år mot kvinnornas 252 gånger), männen är de som använder videokameran mest (39 gånger jämfört med 24). Männen använder även elgrillen och äggkokaren mer än kvinnorna. För mer information kontakta; Victor Dahlborg, marknadschef Pricerunner Mobil: 0709-25 35 95 E-post: victor.dahlborg@pricerunner.com   PriceRunners Sämsta-köp-undersökning 2009 De fem produkterna med högst kostnad per användningstillfälle: Produkt Pris Användande ggr/år Kostnad/användning 1 Videokamera 5 896 kr 32 183 kr 2 Fondueset 1 092 kr 12 81 kr 3 Hushållsmaskin 2 209 kr 41 53 kr 4 Motionscykel 2 535 kr 55 46 kr 5 Digitalkamera 4 479 kr 98 45 kr De fem produkterna med lägst kostnad per användningstillfälle: Produkt Pris Användande ggr/år Kostnad/användning 1 Äggkokare 209 kr 58 4 kr 2 Elektrisk tandborste 855 kr 270 3 kr 3 Vattenkokare 631 kr 230 3 kr 4 Mjölkvisp för latte, elektrisk 134 kr 58 2 kr 5 Stegräknare 176 kr 79 2 kr Se hela listan från undersökningen på http://nyhetsrum.pricerunner.se/ Du kan även själv räkna ut ditt sämsta köp med hjälp av en tabell som finns här: http://www.pricerunner.se/mittsamstakop Om undersökningen Undersökningen är gjord av Nepa, ett oberoende marknadsundersökningsföretag, och är baserad på en rikstäckande webbenkät med 750 slumpvist utvalda personer i åldrarna 15-74 år. Underlaget är demografiskt representativt för populationen och resultaten baseras på statistiskt säkerställda svar. Snittpriset per produkt är baserat på medelvärdet på de 5-10 mest sökta produkterna inom varje kategori på www.pricerunner.se eller från andra informationskällor.

Taggar: