Det här vill svenskarna aktivera sig med i sommar

Enligt Pricerunners sökstatistik är det skillnad på vad svenskarna vill sysselsätta sig med i sommar beroende på var i landet man bor. I norr är fiske populärt, i Malmö föredrar man att träna och hålla sig i form, medan Jönköpingsborna vill påta i trädgården. Stockholmarna och Göteborgarna föredrar ett aktivt liv i vattnet under semestertider.

Lagom till semestern redovisar Pricerunner för första gången svenskarnas populäraste och mest eftersökta sommaraktiviteter. Resultaten visar på stora geografiska skillnader i landet. På listan återfinns tio svenska städer och de mest populära sommarkategorierna.

– Sökningar efter byggmaterial går generellt sett upp under sommarmånaderna, vilket vi även ser detta år. En eftersökt produkt inom den kategorin är tryckimpregnerat virke som många använder när de bygger om altanen, ett populärt sommarprojekt, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

08:orna vattensportar gärna
Om stockholmarna får välja står Vattensport på schemat, men även sökkategorin Bygg är populär. Minst intressant här är kategorierna Träningsmaskiner & Vikter och Fiske. Göteborgarna följer huvudstaden och vill också allra helst sporta i vattnet, men strax efter på listan kommer TV, till skillnad från Stockholm. Göteborgarna skiljer sig också från huvudstadsinvånarna genom att inte vara intresserade av Bygg. Camping & Friluftsliv lockar inte heller göteborgarna särskilt mycket i sommar.

I Sveriges tredje största stad, Malmö, är det är viktigt att hålla sig i form, kategorin Träningsmaskiner & Vikter är populär här. Bygg intresserar även malmöiterna som är minst intresserade av Fiske och Vattensport till skillnad mot både Stockholm och Göteborg. Jönköpingsborna är däremot intresserade av att påta i trädgården, här hamnar kategorin Trädgårdstillbehör högst upp och Bygg på en andra plats. Allra minst intresserad är man av TV och att hålla sig i form med Träningsmaskiner & Vikter.

– I de norrländska städerna ser vi att fiske är populärt men det verkar också vara viktigt att hålla sig i form. I mitten av landet är man mer intresserad av att bygg- och trädgårdsjobb medan det i söder varierar mer från stad till stad, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Fiske och träning populärt i norr
I Umeå och Luleå är man intresserad av Fiske men också av Träningsmaskiner & Vikter. Minst intresserad är man i Umeå av Vattensport och Camping & Friluftsliv och i Luleå av Vattensport och TV. I Sundsvall återfinns Camping & Friluftsliv, Fiske samt Träningsmaskiner & Vikter på delad förstaplats och även här Vattensport och TV längst ner på listan. Även i Östersund är Fiske i topp men Bygg hamnar på en andraplats. Jämtlänningarna är däremot inte speciellt intresserade av att ägna sig åt Vattensport eller Träningsmaskiner & Vikter.

I Falun hamnar kategorierna Bygg, Vattensport samt Träningsmaskiner & Vikter på en delad förstaplats. Minst intressant är Trädgårdstillbehör och TV. Karlstadsborna har likt Stockholmarna Vattensport som nummer ett men Trädgårdstillbehör på en andra plats, Bygg och Fiske är minst intressant här.

För mer information, kontakta gärna:
Stefan Ny, Marknadschef PriceRunner
E-post: stefan.ny@pricerunner.com

Om sommarens sökstatistik
Informationen samlades in 1 maj – 17 juni 2012 och grundas på sökstatistik på Pricerunner.se. Listan visar ett urval av tio svenska städer (Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Sundsvall, Östersund, Umeå, Luleå, Falun, Karlstad) och populära sökkategorier (Vattensport, Bygg, Träningsmaskiner & Vikter, Fiske, TV, Camping & Friluftsliv samt Trädgårdstillbehör) på Pricerunner.se.

Om PriceRunner
PriceRunner är en tjänst för pris- och produktjämförelser och har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar PriceRunners tjänst varje månad. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades år 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se eller PriceRunners nyhetsrum.

Taggar: