Oslo – inte längre dyraste staden

Enligt PriceRunners Internationella prisstudie är Oslo inte längre dyrast, bottenplaceringen innehas nu av Buenos Aires. Mest shopping för den svenska kronan blir det istället i Mumbai, Moskva och Warszawa. Även Tokyo har blivit en prisvärd destination för svenska turister, tvärtemot New York som blivit dyrare sedan i fjol. Dessutom erbjuder Norden, förutom Reykjavik, bättre shoppingläge.

På PriceRunner.se är det högtryck på resesökningar och många planerar semester med avkoppling och shopping. Men var får man mest för reskassan? Enligt Internationella prisstudien, som genomförts av PriceRunner för 13:e året i rad på en blandad varukorg med 25 produkter och tjänster i 32 städer, räcker budgeten längst i Indien och Östeuropa samt i Tokyo där valutan försvagats.

– Svenska kronan har tappat i värde mot flera valutor vilket gör det dyrare att resa till bland annat USA. Däremot har det blivit mer shoppingvänligt på nära håll och på hemmaplan står sig priserna bättre än på länge. Genom att planera sina inköp och kanske till och med handla julklapparna på semestern går det att spara en hel del, säger Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner.

Shoppingvänligt i Europa
Ständigt populära shoppingdestinationen New York, som hamnar på plats 28, har blivit rejält dyrare och tappat från fjolårets trettondeplats. Dessutom har Shanghai (23) halkat ner hela 15 placeringar på listan. Minst shopping för de svenska plånböckerna blir det däremot i Buenos Aires, mycket tack vare att prisstudiens dyraste teknikprodukter finns här men också för att det blivit dyrare överlag i Argentina. Det innebär att Oslo, för första gången på tretton år, inte får bottenplaceringen utan återfinns på tredje sista placeringen. Till och med Reykjavik är nu dyrare än den norska huvudstaden.

För svenskar som inte vill resa långväga, erbjuder fler europeiska resmål än på många år nu prisvärd shopping. Förutom Moskva (2) och Warszawa (3) återfinns Prag (5) och Berlin (7), högt upp på årets lista. Även i Madrid (14), Helsingfors (19) och Köpenhamn (25) blir det i år mer shopping. Dyraste shoppingstaden i Europa är numera alltså Reykjavik (31), följt av Oslo (30) och Paris (29).

– Alla nordiska städer, förutom Reykjavik, har klättrat på årets lista och blivit billigare relativt sett. Suktar man däremot efter värme är Mumbai, Bangkok och Kapstaden heta tips, här finns både sol och prisvärd shopping. En rolig shoppingnyhet för svenska plånböcker i år är Berlin, fortsätter Stefan Ny.

Stockholm på plats 27
De nordiska huvudstäderna placerar sig liksom tidigare år på listans nedre del men i år har både Paris och New York letat sig in efter Stockholm (27), Köpenhamn och Helsingfors som alla klättrat på listan. För första gången sedan 2009 är Stockholm inte en av de fem dyraste städerna.

Enligt prisstudien står sig Stockholmspriserna väl på framförallt Blu-Ray film, blöjor, bok och märkeshandväska. Medan bland annat Converse-skor, take away-kaffe, Big Mac, vodka och Coca Cola är dyrare än i de flesta av prisstudiens övriga städer.

Om prisstudien
Priserna samlades in mellan den 22 och 28 september 2014 i 32 internationella storstäder på 25 konsumentnära produkter och tjänster. För varje produkt har tre priser insamlats och legat till grund för ett snittpris. I de fall där produkten inte hittats i butik har pris från Internet använts. För att ge en korrekt bild i de fall då priser eller produkter helt saknas, har ett vägt medeltal skapats. De svenska priserna har räknats fram utifrån Riksbankens kurs den 11 november 2014.

Plac. 2014 Stad, land Pris i % (100 = genomsnitt) Plac. 2013
30 Oslo, Norge      114,40 % 32
31 Reykjavik, Island 115,60 % 28
32 Buenos Aires, Argentina 132,50 % 22

Topp- och bottenplaceringar 2009-2014 i PriceRunners Internationella Prisstudie;

2014 2013 2012 2011 2010 2009
Billigast Mumbai Mumbai Mumbai Mumbai Mumbai Mumbai
Moskva Kapstaden Bangkok Bangkok Bangkok Bangkok
Warszawa Warszawa Warszawa Warszawa San Fransisco Shanghai
Tokyo Bangkok New York Shanghai Dubai New York
Prag Prag Kapstaden San Francisco Shanghai Dubai
Dyrast Buenos Aires Oslo Oslo Oslo Oslo Oslo
Reykjavik Köpenhamn Tokyo Sao Paolo Sao Paolo Köpenhamn
Oslo Stockholm Sao Paolo Stockholm Sydney Sao Paolo
Paris Helsingfors Buenos Aires Sydney Stockholm Paris
New York Reykjavik Stockholm Köpenhamn Reykjavik Reykjavik

För mer information, vänligen kontakta;
Stefan Ny, marknadschef PriceRunner
E-post: stefan.ny@pricerunner.com

Om Pricerunner
PriceRunner är en tjänst för pris- och produktjämförelser och har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar PriceRunners tjänst varje månad. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se eller PriceRunners nyhetsrum

Taggar:

Citat

Svenska kronan har tappat i värde mot flera valutor vilket gör det dyrare att resa till bland annat USA. Däremot har det blivit mer shoppingvänligt på nära håll och på hemmaplan står sig priserna bättre än på länge. Genom att planera sina inköp och kanske till och med handla julklapparna på semestern går det att spara en hel del,.
Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner
Alla nordiska städer, förutom Reykjavik, har klättrat på årets lista och blivit billigare relativt sett. Suktar man däremot efter värme är Mumbai, Bangkok och Kapstaden heta tips, här finns både sol och prisvärd shopping. En rolig shoppingnyhet för svenska plånböcker i år är Berlin.
Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner