Stor prisguide: Spara tusenlappar på skidsemestern

På väg till Tjeckien på skidsemester?
Grattis, då har du sparat många tusenlappar!
Det visar PriceRunners årliga prisguide för familjens skidsemester.
– I Sverige klarar sig Vemdalen hyggligt. Riktigt dyrt blir det däremot om du och din familj åker till franska alperna, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner.se.

För andra året i rad har PriceRunner.se, Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser, gjort en prisguide till 30 skidorter i Europa.
I undersökningen har PriceRunner.se tittat på typiska omkostnader under en skidvecka för en familj på fyra personer (två vuxna och två barn).

– För skidresor gäller bara en sak – ge dig ut på nätet och prisjämför först, och då inte bara själva res- och boendekostnaden. En billig resa kan bli dyr, om man inte kollar upp de kommande omkostnaderna. Det är till exempel stor prisskillnad mellan orterna på liftkort, skidhyra och lunch i backen, säger Victor Dahlborg.

För skidfamiljen är det billigast att åka till det gamla östblocket. De sju översta skidorterna på listan ligger samtliga i Östeuropa. Listan toppas av tjeckiska Zelezna Ruda, där en familjevecka kostar 5 793 kronor. Väl på plats i Zelezna Ruda väntar 20 liftar, 26 nedfarter, längdskidspår och… ja, det mesta man kan kräva av en vintersportort.

– För skidfamiljen med en mindre plånbok är Tjeckien ett klipp. I Zelezna Ruda till exempel kan du och din familj till exempel stanna i drygt två veckor till samma omkostnad som för en vecka i franska Courchevel, säger Victor Dahlborg.

I Sverige tar sig Vemdalen, 8 961 kronor, in på en åttonde plats av de orter PriceRunner.se har undersökt. Gillar du After Ski så ska du dock åka söderut i stället. Bara Norge har högre priser än Sverige på öl och glühwein.

– Ett bra tips är hitta resor med de charterbolag som också inkluderar till exempel liftkortet i kostnaden, då kan du spara ännu mer pengar, säger Victor Dahlborg.

Försäljningen av skidresor har nu tagit fart efter den snöfria inledningen på säsongen. Sportlovsveckorna börjar bli fullbokade men det finns fortfarande sista-minuten-resor kvar hos resebolagen.
– De som har haft is i magen och väntat med att boka sin resa har gjort en bra affär. I vissa fall handlar det om halva priset, jämfört med om du bokat samma resa i höstas, säger Victor Dahlborg.

Övrigt från undersökningen
• Billigaste liftkortet för vuxna finns i tjeckiska Zelezna Ruda – 685 kronor/person. Dyrast är liftkortet i franska Val d'Isère, 1812 kronor/person.

• De svenska skidorterna är dyra när det gäller barnens liftkort. Åre är tredje dyrast med nästan 1 200 kr/barn.

• Sportlov i Vemdalen eller Åre? Vemdalen om plånboken får bestämma. En vecka i Vemdalen blir nästan 2 000 kronor billigare än i Åre.

• Än större blir prisskillnaden om du tar dig över norska gränsen. I Geilo blir familjeveckan nästan 3 500 kronor dyrare i jämförelse med Vemdalen.

Prisguide, familjevecka, 30 skidorter
28 St Anton, Österrike 13 188 kr
29 Val d'Isère, Frankrike 13 711 kr
30 Courchevel, Frankrike 14 026 kr

Totalpriset är beräknat på kostnaden för liftkort, skidhyra, lunch i backen, öl och glühwein på After Ski för en familj (två vuxna och två barn) under en vecka under högsäsong. Prisuppgifterna är snittpriset utifrån två källor, om inget annat anges. * Vissa prisuppgifter är från en källa.

Om undersökningen
Prisguiden omfattar 30 skidorter i elva länder. Alla priser är primärt insamlade via Internet eller telefon under perioden 13-22 december 2006. Prisuppgifterna för varje ort är snittpriset utifrån två källor, om inget annat anges. I undersökningen är åldern för barn 6-12 år. Priserna är baserade på aktuell växelkurs från European Central Bank den 7 december 2006. Se alla prisuppgifter i bifogad PDF – PriceRunner.se, skidresor 2007, guide.

Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner.se, mobil 0709-25 35 95.

Om PriceRunner
PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. På ett och samma ställe listas de lägsta priserna, flest kundrecensioner och det största utbudet av produktinformation. Företaget har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. C:a 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Vi uppdaterar c:a 12 miljoner priser varje dag och jämför priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.com.

Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://se.pricerunner.com/pressrum.html.