Priest PR vinner Blaupunkt för nordiskt uppdrag

• Blaupunkt omfördelar mediebudgeten och satsar på PR i Norden och Baltikum
• Nationell närvaro krävs för framgång i PR-uppdrag
• Militärhelikopter flyger i Kungsträdgården

Blaupunkt har ingått ett avtal med Priest PR som innefattar traditionella PR-tjänster, events, filmer och onlinekampanjer. Uppdraget omfattar Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Kommunikationen styrs och koordineras centralt av Priest PR men adapteras och verkställs av nationella byråer. Strukturen på de nationella byråerna liknar Priest PR; små, actionorienterade och kapabla att verka inom flera kommunikationsdiscipliner.

- Nationella byråer är ett måste för att lyckas i nordiska PR-uppdrag, det är större kulturella skillnader mellan länderna än vad många kunder inser. Miljöbudskap mottas exempelvis mycket positivt i Sverige men fungerar ännu inte som försäljningsargument i Lettland, säger Mats Ryd på Priest PR.

- Vi valde Priest PR på grund av deras framgångar i PR-uppdraget med vårt moderbolag Bosch samt deras fokus på marknads-PR. Blaupunkt är ett välkänt varumärke, men vi måste vara mer pro-aktiva. Priest PR har redan gjort ett lyckat guerillaevent för oss i centrala Stockholm med en militärhelikopter och mer är på gång, säger Karin Goebel, marknadschef för Blaupunkt Norden och Baltikum.

Blaupunkt som tidigare varit mest känt för bilstereos men satsar nu stort på navigation.

- Konkurrensen inom navigationssegmentet ökar extremt snabbt. Blaupunkts GPS-navigatorer särskiljer sig genom applikationer som gör bilkörningen säkrare och bekvämare. Arvet från Bosch ger oss ett försprång gentemot andra tillverkare då vårt moderbolag är världens största underleverantör till bilindustrin, avslutar Karin Goebel.

Taggar: