Kapitalmarknadsträff i PriFast

Kapitalmarknadsträff i PriFast Vid dagens kapitalmarknadsträff presenterar PriFast framtida resultatpotential i projektportföljen och fastighetsbeståndets marknadsvärde. De nya projekten i Marievik (Urhuset, Millenniumhuset och Storseglet) har med dagens marknadsförutsättningar och fullt uthyrda en potential att fördubbla den vinst PriFast kommer att visa sedan Capona utskiftats. Denna vinst har proforma per september 1998 (för 9 månader) angivits till 30 Mkr exklusive realisationsvinster (mer detaljer framgår av skriften Information till aktieägarna i PriFast AB med anledning av styrelsens förslag till utskiftning av Capona AB). Den marknadsvärdering av fastighetsbeståndet som gjordes per 30 september 1998 framgår av bilaga. Det är framför allt byggnaderna i Marievik samt mark och projekt som stigit i värde. Anledningen till värdeökningen är en uppgång för marknadshyrorna och en smärre nedgång i avkastningskraven. Den kraftiga värdestegringen för mark och projekt i Marievik beror främst på att hyrorna i de nya projekten bedöms komma att ligga i storleksordningen 2.000 kr per kvm, att avkastningskravet sjunkit något samt att projekten kommit närmare i tiden. Stockholm den 25 november 1998 PriFast AB (publ) För ytterligare information hänvisas till VD Kjell-Åke Dahlström, tel 08-13 64 71. PriFast i korthet * PriFast äger och förvaltar kommersiella fastigheter vid ringen runt Stockholm * Fastighetsbeståndets marknadsvärde är 3,2 Miljarder kr (exklusive Capona). * PriFast har drygt 500 företag som hyresgäster med verksamheter representerande ett brett spektrum av näringslivet. * PriFast har en aktieägarvänlig utdelningspolitik. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/25/19981125BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/11/25/19981125BIT00020/bit0002.pdf