• Prime PR/

L’Oréal lanserar vattenförbrukningsinnovation i Sverige - kan spara 775,000,000 liter vatten per år

Report this content

Tillsammans med innovationsföretaget Gjosa har L’Oréal tagit fram ett patenterat duschmunstycke som minskar vattenförbrukningen med 69% procent vid varje användning. För en hårtvätt på fem minuter innebär det en besparing med 31 liter vatten, jämfört med ett europeiskt standard duschmunstycke.

Systemet kommer att installeras på över 10 000 frisersalonger globalt och 35 svenska salonger är än så länge pionjärerna runt om i landet. Förväntningen är att innovationen bidrar till en vattenbesparing om fyra miljarder liter vatten på global nivå. Om alla frisörer i Sverige skulle använda det nya munstycket skulle branschen kunna bidra till att spara 775,000,000* liter vatten per år, motsvarande 3,100** 50-meters simbassänger.

"Water Saver är ett bra exempel på hur vi försöker stärka vårt affärsekosystem, och i det här fallet våra salongspartners, för att minska avfall, vatten och energiförbrukning,” säger Suzan Schlag, CEO på L’Oréal i Norden.

L’Oréal grundades genom en innovation för kommersiell hårfärgning 1907 och har sen dess tagit många steg för att utveckla branschen. Water Saver är L’Oréals senaste innovation för branschen som hjälper salonger med vattenbesparing och därav även energibesparing.

Från 8,95 till 2,75 liter/minut

Water Saver för salonger har en patenterad formula (Water Fragmentation technology)  där man kombinerar vatten och speciellt framtagna mikroniserade produkter av L’Oréal Professionnel som minskar vattenanvändningen med 69% per användning. Detta uppnås genom bättre effekt och vattendistribution. Munstycket distribuerar trycket på vattnet så att det skapar 10x mindre vattendroppar som accelereras för att få likvärdigt vattentryck och samtidigt en snabbare och mer effektiv sköljning. Med Water Saver munstycket används 14 liter vatten till en fem minuters hårtvätt, i stället för 45 liter som ett vanligt europeiskt munstycke förbrukar. Mikroniseringstekniken är framtagen av Gjosa och är inspirerad av rymdingenjörskap.

”L'Oréal driver obevekligt innovation för att tillhandahålla produkter och tjänster som är bättre för människan och för planeten. Vi är övertygade om att vetenskap och teknik är det som gör det möjligt för oss att uppfinna framtidens skönhetsprodukter,” avslutar Schlag.

L’Oréal stöttar en mer ansvarstagande skönhetsindustri

Water Saver munstycket är en av L’Oréals senaste investering i hållbara produkter som kan minska resursanvändningen i skönhetsindustrin markant. L’Oréals ambition är att skapa fler ingångar och möjligheter för framtidens skönhetsindustri att vara mer ansvarstagande. Water Saver är tillsammans med företagets andra initiativ så som vattencirkulära fabriker, där vatten används i ett slutet kretslopp, viktiga grundpelare i det här arbetet.

*Uträkningen för 775,000,000 liter vatten är baserad på att det finns 25,000 frisörer som i snitt har 4-5 kunder om dagen och arbetar ca. 230 arbetsdagar, vilket innebär ca. 1000 hårtvättar per frisör/år. Med Water Saver munstycket används 14 liter vatten till en fem minuters hårtvätt, i stället för 45 liter som ett vanligt europeiskt munstycke förbrukar, vilket är en besparing med 31 liter per hårtvätt.

31 liter * 1,000 hårtvättar per frisör och år * 25,000 frisörer = 775 000 000 liter vatten per år

**Uträkningen för en 50-metersbassäng är baserad på 1x50m bassäng som har måtten 50m lång, 2,5m bred och 2m djup = 250 m^3.

775,000,000 liter = 775,000 m^3

775,000 m^3 / 250 m^3 = 3 100 bassänger

För mer information, kontakta:

Hannah Moström, Nordic External Corporate Communications Manager, L'Oréal

Hannah.mostrom@loreal.com
076-5365464

For more than 110 years, L'Oréal have devoted our energy and our competencies solely to one business: beauty. We have chosen to offer our expertise in the service of women and men worldwide, meeting the infinite diversity of their beauty desires. We are committed to fulfilling this mission ethically and responsibly.

Citat

”Water Saver är ett bra exempel på hur vi försöker stärka vårt affärsekosystem, och i det här fallet våra salongspartners, för att minska avfall, vatten och energiförbrukning,”
Suzan Schlag, CEO på L’Oréal i Norden.
Suzan Schlag, CEO på L'Oréal i Norden