WeWork lanserar Labs-program för startups i Stockholm

Report this content

Globalt stödprogram för unga entreprenörer öppnar i WeWorks första lokal i Sverige // WeWork Labs skapar samarbete med Sting

STOCKHOLM, 6 MAJ 2019 - Idag meddelar WeWork den officiellt att lansera konceptet WeWork Labs i Stockholm med start i juni 2019. Labs är ett startup-program vilket initierades 2018 för att ge unga entreprenörer lokaler, content och en community. Labs är redan en integrerad del i över 50 av WeWorks platser världen över och bland de anslutna globala partnerföretagen finns Techstars, Mastercard och Mercer.

Medverkande hyr ett skrivbord på WeWork Labs kan via en flexibel lösning gå in i, eller ur, communityt. WeWork tar för detta ingen ägarandel i medlemsföretagen.

I Stockholm samarbetar WeWork med Sting, en inkubator som erbjuder coachning, ett näringslivs- och investerarnätverk samt finansiering för startups i tidiga skeden. Inom ramen för partnerskapet kommer de startups som går vidare från Stings program att erbjudas ytterligare utvecklingsstöd hos WeWork Labs.

Konceptet WeWork Labs står på fyra ben:

• Programmering: Labs erbjuder en rad olika verktyg som ger startups ett stödsystem på flera nivåer, inklusive en contentplattform med mallar och onlinekurser, ett mentorskapsprogram och skräddarsydda events och workshops utifrån individuella behov.
  • Global Access: WeWork Labs finns på över 50 platser över hela världen, där startups får möta potentiella investerare och företagspartners, samt tillgång till över 400 000 WeWork-medlemmar – allt för att bygga global varumärkeskännedom.
  • Arbetsyta: Medlemmar i Labs får dedikerade arbetsytor i WeWork Urban Escape. Miljön är specialdesignad för hjälpa startups och företagspartners arbeta, skapa och samarbeta med sina egna teams, andra startups och ledande branschföreträdare.
  • Community: Labs-communityt kureras av en Labs Manager som erbjuder skräddarsytt stöd och bygger relationer mellan olika parter. Hen är spindeln i nätet som med sin gedigna startuperfarenhet och globala verktyg, kopplar ihop startups och entreprenörer med de kontakter de behöver för att växa sina företag.

”Stockholm är en av de bästa städerna för acceleration i tidigt skede. Staden är känd för sitt främjande av unga entreprenörer, med starka akademiska program och acceleratorer. Vi siktar på att bli en startplatta för dessa talanger där vi kan ge förutsättningar för mer mogna startups att expandera internationellt. Med WeWorks globala avtryck och vårt utbytesprogram med över 50 Labs-platser runtom i världen har vi de bästa resurserna och möjligheterna att förbereda startups för en internationell lansering – oavsett om det är i Tyskland, Kina eller USA”, säger Thijs Sprangers, verksamhetschef för WeWork Labs i Norra Europa.

”Vad som särskiljer WeWork är att de med 425 platser i 100 städer har byggt en infrastruktur och ett globalt nätverk med företag som kommer kunna tillhandahålla värdefullt stöd till Sting-anslutna företag i syfte att underlätta etablering runtom i världen”, säger Pär Hedberg, VD och grundare av Sting.

WeWork Labs kommer att erbjuda arbetsytor för cirka 80 svenska entreprenörer. Modellen riktar sig mot ett stort antal sektorer och faser, såväl före som efter medverkan i ett acceleratorprogram. Medlemsföretag betalar en medlemsavgift och kan avbryta medlemskapet på en månadsbasis. WeWork tar ingen ägarandel i medlemsföretagen. Deltagare i Labs-program får även tillgång till veckovisa community-events, rabatter på företagstjänster som Amazon Web Services, Google Cloud, Microsoft Azure med mera, samt möjligheten att nätverka med potentiella kunder och investerare – direkt på plats i WeWorks lokaler eller virtuellt via medlemsappen som når över 400 000 WeWork-medlemmar över hela världen.

Intresserad av att delta? WeWork söker efter en Labs Manager i Stockholm – ansök här.

Bilder finns tillgängliga här (Copyright: WeWork).

För med information, kontakta:

Philine von Hardenberg,
Senior Manager Public Affairs, Northern Europe
philine.hardenberg@wework.com
+49 17 662 264 755

Om WeWork Labs

WeWork Labs samlar lovande startups i tidiga skeden och ger dem en yta, ett community samt ett program som hjälper dem att lyckas. Vi samarbetar med lokala inkubatorer, acceleratorer och stora företag för att ge holistiskt, långsiktigt stöd till startups genom deras resa på WeWork Labs. Vi tror på att humanisera startupprocessen, främja inklusivitet och mångfald och att koppla ihop människor med varandra. WeWork Labs är en global innovationsplattform för startups som finns på mer än 51 platser över hela världen. Besök wework.com/labs för mer information.

Om WeWork

WeWork erbjuder över 400 000 medlemmar ytor, community och tjänster genom såväl fysiska som virtuella erbjudanden över hela världen. Från startups och frilansare till småföretag och Fortune 500-företag, vårt community förenas av medlemmarnas gemensamma strävan efter meningsfullt arbete och meningsfulla liv – att vara en del av något större än oss själva. WeWork startades under 2010 och redan har över 400 000 medlemmar i 27 länder och 100 städer.