PrimeKey levererar säkerhetslösning till Bankgirocentralen

Report this content

Det svenska IT-säkerhetsföretaget, PrimeKey Solutions AB, har levererat sin säkerhetslösning till Bankgirocentralen BGC AB. Sedan september 2009, kör Bankgirocentralen, PrimeKeys teknologi för certifikatutgivning och hantering av elektroniska legitimationer (eID) och betalverifieringar (OCSP) för bankområdet. - Avgörande för att vi valt PrimeKeys produkter och tjänster är bl.a. tillgängligheten, flexibiliteten och skalbarheten i systemet. Bra teknik och goda utvecklingsmöjligheter och inga licenskostnader, är ytterligare skäl till vårt val, säger Gunnar Claesson, Senior Advisor för PKI Services på Bankgirocentralen BGC AB. - Jag är mycket glad över att Bankgirocentralen har givit oss förtroendet att leverera våra produkter och tjänster som används till mer än 1,8 miljoner användare inom bankområdet, säger Konstantin Papaxanthis, VD på PrimeKey Solutions AB. För ytterligare information kontakta: Konstantin Papaxanthis, VD för PrimeKey Solutions AB, tel.: +46 (70) 725 20 33, e-post: konstantin@primekey.se Gunnar Claesson, Senior Advisor, Bankgirocentralen, tel +46 (70) 825 65 26, e-post: gunnar.claesson@bgc.se PrimeKey Solutions AB: är det ledande open source företaget inom PKI (Public Key Infrastruktur) i världen. Grundare och kommersiell kraft bakom det mest nedladdade open source PKI-projekten EJBCA och SignServer. PrimeKey levererar e-id lösningar till nyckelaktörer inom offentlig förvaltning och till den kommersiella sektorn världen över inom områden som ePassport, produktautentisering, dokumentsignering, digitala signaturer och digitala identiteter och verifieringar. För mer information, se www.primekey.se Bankgirocentralen BGC AB: är den ledande leverantören av betalningslösningar samt driftstjänster av e-id och e-faktura till banker i Sverige. Bankgirot är det enda girosyste-met i Sverige som hanterar alla typer av betalningar oavsett bank. Varje dag förmedlar BGC bankgirotransaktioner till ett värde av 25-50 miljarder SEK. BGC ägs av SEB, Swed-bank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, SkandiaBanken, Ålandsbanken och Läns-försäkringar Bank. För mer information, se www.bgc.se