Lätt kraftpaket i titan från PRIMUS

Med vindskydd och kärlstöd av titan har PRIMUS OmniLite Ti en totalvikt på endast 239 gram. Den bygger på samma teknologi som den prisbelönta föregångaren OmniFuel, ansett som ett av världens mest avancerade friluftskök, men är mindre, lättare och mer bränslesnålt.

Med sitt minimala packmått passar OmniLite Ti utmärkt för 1-2-mannaäventyret med högt ställda miljökrav. Bränsleförbrukningen minskas nämligen avsevärt genom anpassning till den nya generationens kastruller med värmeväxlare i botten.

Föregångaren OmniFuel kom ut på marknaden 2001 och har sedan dess fått en lång rad utmärkelser bland andra “Gear of the Year” från välrenommerade tidningen Outdoor i Tyskland 7 år i rad. Precis som OmniFuel gör OmniLite Ti skäl för namnet flerbränslekök. Det fungerar med både gas, bensin, diesel och t.o.m. flygbränsle. En som kan vittna om kökets pålitlighet är den italienske höghöjdsklättraren Simone Moro, en av de första att bestiga Shisha Pangma i Tibet (8013 m) vintertid.

− Det var den mest otroliga kyla som jag någonsin upplevt. Som lägst var temperaturen nere i minus 50 grader. Men OmniFuel-köket fungerade precis som vanligt. Det går knappt att beskriva i ord vilken betydelse det hade för expeditionen.

Med hjälp av ett separat reglerhandtag kan lågan finjusteras även med handskar på. Genom att hela brännaren inklusive flamspridaren lätt kan skruvas av är OmniLite Ti enkel att rengöra.

Rekommenderat cirkapris är: 1.995 kr (i butik i januari 2012).

(ErgoPump, multiverktyg med rensnål, vikbart vindskydd, värmereflektor, 0,25l bränsleflaska samt förvaringsväska medföljer)
Högupplösta bilder finns på:
Annika Öhberg
+46 (0) 8–564 842 31