Möt vintern med gas som klarar kylan

Med Primus Winter Gas blir trilskande gaskök i kyla äntligen ett minne blott. Produkten som redan belönats med prestigefyllda Gold Industry Award vid Europas största outdoormässa, är nu redo för sin första vinter.

En bister sanning för många vinterentusiaster har varit att ju lägre temperatur, desto sämre fungerar gasköket. Det beror på att gasen i behållaren är flytande och har svårt att förångas vid låga temperaturer. Många har därför varit hänvisade till att använda bränslen som bensin, diesel och fotogen - bränslen som kräver förvärmning, pumpning och längre igångsättning.

Primus nya innovation Winter Gas löser problemet genom en extra innervägg (Vapour Mesh) av absorberande material som snabbar på den viktiga processen när innehållet ska förvandlas från vätska till gas. Vintergasen består av en blandning av propan, butan och isobutan som klarar temperaturer ned till 22 minusgrader.

För säsonger med mildare temperaturer finns två nya gasblandningar.Summer Gas (grön behållare) är en blandning av propan och butan anpassad för temperaturer över +15 grader. Sommargasen minimerar bränsleåtgången och effektiviserar kökets prestanda i sommarklimat jämfört med konventionella gasblandningar. Power Gas (röd behållare) är en blandning av propan och isobutan, och en ”tresäsongsgas” – det vill säga anpassad för vår- och höstklimat eller en kylig sommar. Den mycket lättflyktiga blandningen klarar även några minusgrader och är därför idealisk för den som önskar maximal prestanda på gasköket under nyckfulla väderförhållanden.

Innerväggen (Vapour mesh) finns bara i Winter Gas (brun behållare) eftersom den endast behövs i mycket låga temperaturer.

Pris och produktfakta
Primus Winter Gas levereras i bruna behållare. Rek. cirkapriser är SEK 85 (230 g) och 130 kr (450 g).
Primus Summer Gas levereras i gröna behållare. Rek. cirkapriser är SEK 55 (230 g) och SEK 79 (450 g) .
Primus Power Gas levereras i röda behållare. Rek. cirkapriser är SEK 49 (100 g), SEK 59 ( 230 g) och SEK 89 (450 g).

Produkterna finns i butik under hösten 2014.
För mer information vänligen besök www.primus.se

Klicka här för högupplösta och frilagda bilder.