Nya utsikter för utomhuskocken

Onja är ett kök i Primus CampFire-serie, ett helt nytt sortiment för den som vill laga god mat utomhus men slippa bära tung och otymplig utrustning. CampFire består av kök stora nog för matlagning som kräver det lilla extra, men som samtidigt är kompakta och lätta att bära. Hela serien, som också omfattar tillbehör, har en stilren skandinavisk utformning.

Primus har gjort kök med två brännare de senaste 50 åren, men årets banbrytande nyhet är något helt annat. Namnet CampFire syftar på den trevliga känslan vid utomhusmatlagning med vänner och familj ─ då smakar maten som allra bäst.

ONJA, ”smak” på swahili, är ett kök i stilren skandinavisk utformning med detaljer bland annat i ek och läder, material som åldras med värdighet. En bärrem gör det enkelt att ta med vid weekend-campingen, stadsutflykten eller i kajaken och efteråt är det lätt att fälla ihop köket.  Onja har två brännare, tygklädda sidor och ett eklock som fungerar både som skärbräda och serveringsfat. Köket är anpassat för stora kastruller men är ändå kompakt, stabilt och lättmonterat.

Låg miljöpåverkan
Vid utvecklingen av Onja följde Primus IVL:s rekommendationer för minsta möjliga miljöpåverkan.Onja kan drivas med Primus gasbehållare på 100, 230 eller 450 g. Rekommenderat cirkapris är SEK 1299. Onja finns i välsorterade friluftsbutiker from mars 2016.

*IVL, Svenska Miljöinstitutet. Rekommendationerna inkluderar materialval och källsortering i slutet av produktens livscykel.

Klicka här för högupplösta och frilagda bilder:
(välj multimedia i pressrummet)