Slangmonterade kök med nya finesser

Primus slangmonterade kök, OmniFuel, MultiFuel och Express Spider fått nya finesser som är viktiga i de krävande miljöer som de är utvecklade för.

OmniFuel, ett av världens mest prisbelönta expeditionskök, är utvecklat för de mest utmanande situationer som tänkas kan. Köket kan drivas med både gas, bensin, fotogen, diesel och till och med flygbränsle. Den nya modellen av OmniFuel har förutom ett mer kompakt format i hopfällt läge också försetts med nya kärlstöd i borstat stål. Stöden kan fällas ut i en enda rörelse och säkras i låst läge.

Munstyckena för respektive bränsletyp är numera fästa vid kärlstöden och därmed lättare att skilja åt och hålla ordning på vid byte av bränsletyp. Lågan är lätt att justera med ett separat bränslereglage, även med handskar på. OmniFuel har samma höga effekt som tidigare (3000 W) och levereras med en ErgoPump, ett multiverktyg med rensnål, vindskydd, värmereflektor och en förvaringspåse.

Produktfakta: 350 g, 142 x 88 x 66 mm (packmått), 3000 W / 10500 BTU/h.

MultiFuel-köken är lika robusta som OmniFuel men har något enklare utformning och lägre effekt. Precis som OmniFuel har nya modellen av MultiFuel nya robusta kärlstöd i borstat stål och ett mer kompakt format i hopfällt läge som tar mindre plats i packningen. Även här kan stöden fällas ut i en enda rörelse och säkras i låst läge.

Munstyckena för respektive bränsletyp är tydligt markerade och fästa vid kärlstöden så att de inte tappas bort. Köket har en kraftfull låga som klarar tuffa väderförhållanden. Precis som OmniFuel kan MultiFuel II drivas med de allra flesta bränslen. Köket levereras med en ErgoPump, ett multiverktyg med rensnål, vindskydd och en värmereflektor.

Produktfakta: 340 g, 142 x 88 x 66 mm (packmått), 2700 W / 9200 BTU/h.

Express Spider, som bland annat passar för långvandringen, är med sin låga vikt på 200 g ett av marknadens lättaste slangmonterade kök. Den låga tyngdpunkten gör köket stabilt. Nya kompakta Express Spider har bredare kärlstöd i borstat stål som kan fällas ut i en enda rörelse och säkras i låst läge. I hopfällt läge blir packmåttet mindre. Med ett MultiFuel Kit kan gasdrivna Express Spider även användas med flytande bränslen. Köket kommer med en värmereflektor och en förvaringspåse.

Produktfakta: 200 g, 105 x 82 x 50 mm (packmått), 2000 W / 7150 BTU/h.

Rekommenderade cirkapriser är: SEK 1999 (OmniFuel), SEK 1599 (MultiFuel) och SEK 649 (Express Spider).
Finns i butik i januari 2015.
För mer information vänligen besök www.primus.se

Klicka här för högupplösta och frilagda bilder:

Johan Sollenberg
Tel: 08-564 842 31