INGEN ANLEDNING ATT GRANSKA PRIORITET

Report this content

Det finns ingen anledning att varken granska Prioritet Finans eller Prioritet Inkassos verksamhet.
Det menar Datainspektionen som är Prioritets och branschens tillsynsmyndighet.

Det finns ingenting som just nu gör att vi vill titta närmare på Prioritet Finans. Vi har utövat tillsyn på Prioritet i över 25 år och det har aldrig varit några som helst allvarliga problem, säger Håkan Meurling, avdelningsdirektör på Datainspektionen.

I går beslutade Finansinspektionen att utöva ett så kallad tillsynsärende för att titta närmare på Prioritet Finans riktlinjer som motverkar penningtvätt.
Det välkomnar Prioritet Finans.
Men egentligen är det i första hand Datainspektionen som är Prioritet Finans samt hela factoring- och inkassobranschens tillsynsmyndighet.
– Vi har utövat tillsyn på Prioritet i över 25 år och det har aldrig varit några som helst allvarliga problem, säger Håkan Meurling, avdelningsdirektör på Datainspektionen.
Håkan Meurling har följt den debatt som uppstod i samband med att Sveriges Televisions Uppdrag Granskning sände ett inslag om factoring- och inkassoverksamhet i förra veckan.
Prioritet Finans var det granskade företaget.
– Jag såg reportaget, men hittade ingenting som ger oss anledning att göra en särskild tillsyn på Prioritet Finans just nu, säger Håkan Meurling.
Håkan Meurling var även intervjuad av såväl Sveriges Television som Sveriges Radio efter onsdagens inslag i Uppdrag Granskning. I samtalen med reportrarna upprepade Håkan Meurling att det just nu inte fanns någon särskild anledning att granska Prioritet och att verksamheten bedrivits klanderfritt i närmare 30 år.
Men intervjuerna sändes aldrig.
– Det var väl inte intressant att berätta om ett företag som i våra ögon bedriver en bra verksamhet, säger Håkan Meurling.

För ytterligare information:
Nils Wiberg, VD, Prioritet Finans, tel: 070-626 79 72