Prioritet Finans är IFK Göteborgs nya stjärnsponsor

Report this content

Prioritet Finans gör comeback som stjärnsponsor i IFK Göteborg. Avtalet gäller under resterande del av innevarande år och i ytterligare tre år. – Det känns naturligtvis väldigt bra att Prioritet Finans åter tar plats på bröstet på en av de vackraste av alla fotbollströjor. Även om avtalet vilar på en affärsmässig grund så är IFK Göteborg laget som jag har följt sedan jag var en liten grabb, säger Prioritet Finans vd Nils Wiberg.

Det nya sponsoravtalet innehåller en fast och en prestationsbaserad del och är resultatet av en förhandling som pågått under våren mellan Prioritet Finans och IFK Göteborg. Denna prestationsbaserade del är kopplad till den utökade exponering som framgångsrika sportsliga resultat innebär.

– Vi har hela tiden haft konstruktiva samtal där vi lyssnat på varandra och har nu enats om ett fördjupat samarbete som ger klubben en möjlighet att långsiktigt utveckla hela sin verksamhet. Inte minst arbetet med ungdomsakademien och aktiviteterna runt Göteborgs Nya Arena i Kviberg. Förhoppningsvis kan dagens avtal leda till ytterligare samarbeten kring gemensamma projekt till glädje för såväl klubben som för alla idrottsintresserade göteborgare.

– För mig som blåvit supporter är det naturligtvis roligt om klubben vinner Allsvenskan och får spela i Europa, men en inte helt oviktig del är ändå den affärsnytta vi som stjärnsponsor kan få via vårt engagemang och vår insats för klubben. Samtidigt får vi inte glömma bort den viktiga roll som IFK Göteborg spelar för idrottsintresset och för att stimulera ungdomars aktivitet och idrottande här i Göteborg, säger Nils Wiberg.

Under fyra år, 2011–2014, var Prioritet Finans stjärnsponsor för IFK Göteborg. Dagens avtal innebär att samarbetet fortsätter i minst tre och ett halvt år framöver.

– Vi har fört diskussioner under en lång period och tillsammans hittat en struktur som vi bedömer vara den absolut bästa för föreningens vision om att bli ledande i Norden. Under det halvår som gått sedan vi valde att gå skilda vägar vid årsskiftet har vi haft ett stort antal möten med Prioritet Finans. Dels med tanke på ett eventuellt nytt samarbete, men även kring frågor där det finns tydliga och naturliga kopplingar. Prioritet Finans är ju exempelvis en stor aktör i Göteborgs Nya Arena i Kviberg, där även IFK Göteborg kommer att spela en central roll, säger IFK Göteborgs klubbdirektör Martin Kurzwelly och fortsätter:

– Beslutet har naturligtvis stor betydelse för IFK Göteborgs framtid. Nu har vi träffat en överenskommelse som båda parter tror på och som bygger på såväl kommersiella värden som strategiskt långsiktiga riktlinjer. Tidigare i vintras valde vi att inte gå vidare på grund av affärsmässiga överväganden. Nu återupptar vi samarbetet av samma anledning.

För mer information:

Nils Wiberg, vd Prioritet Finans. Tel: 0706-26 79 72.

Martin Kurzwelly, klubbdirektör IFK Göteborg. Tel: 031-703 73 09.

Prioritet Finans är Sveriges ledande bankoberoende finansbolag och störst i Sverige på fakturaköp. Årligen väljer över 4000 företag att sälja fakturor till ett värde av över 6 miljarder kronor till Prioritet Finans som snabbt, professionellt och smidigt förser företagen med rörelsekapital och skyddar företagen mot kreditförluster. Prioritet Finans är också en av de största sponsorerna av idrott i Sverige. För närvarande sponsrar företaget: IFK Göteborg, Djurgårdens IF, Halmstad BK och Utsiktens BK (fotboll) samt Redbergslids IK och Hammarby Handboll (handboll).

Taggar:

Citat

– Det känns naturligtvis väldigt bra att Prioritet Finans åter tar plats på bröstet på en av de vackraste av alla fotbollströjor. Även om avtalet vilar på en affärsmässig grund så är IFK Göteborg laget som jag har följt sedan jag var en liten grabb.
Nils Wiberg, vd Prioritet Finans