Prioritet Finans förlänger inte sitt stjärnsponsoravtal med IFK Göteborg

Report this content

Stjärnsponsoravtalet mellan Prioritet Finans och IFK Göteborg som löper ut vid årsskiftet kommer inte att förlängas under ytterligare en treårsperiod. – Vi har i samförstånd med IFK Göteborg beslutat att inte förlänga vårt stjärnsponsoravtal utan diskuterar istället andra möjligheter att var med och stödja föreningen i framtiden, säger Nils Wiberg, vd för Prioritet Finans.

Prioritet Finans har varit stjärnsponsor till IFK Göteborg sedan 2011. Enligt Nils Wiberg är det nu dags för andra aktörer att ta över sponsorskapet.

– Jag har förstått att IFK Göteborg har kommit långt i sina samtal med en ny sponsor inför den kommande säsongen. För mig som blåvit supporter känns det väldigt bra om ett nytt avtal snabbt kan komma på plats, samtidigt som det känns lite ledsamt att Prioritet Finans nu lämnar utrymmet på bröstet på den blåvita matchtröjan. Vi kommer att vara kvar i klubben som sponsor i en annan roll än tidigare och stänger heller inga dörrar för utökat samarbete i framtiden om det skulle bli aktuellt.

I höstas blev det officiellt att klubben startat riskkapitalbolaget ”IFK GBG Transferintressenter AB” tillsammans med ett tiotal olika företag och privatpersoner för att finansiera framtida spelarköp.

– Jag hoppas och tror att det är någon av intressenterna i detta bolag som är IFK Göteborgs nästa huvudsponsor. Det vore rimligt att inte bara ha som intresse att köpa och sälja fotbollsspelare, utan också att ekonomiskt stötta IFK Göteborgs hela verksamhet, och inte minst klubbens ungdomsverksamhet.

Prioritet Finans har under sin tid som stjärnsponsor varit med och finansierat bygget av Kamratgården och Prioritet Serneke Arena, där företaget idag är huvudägare och där bland andra Änglagårdsskolan och IFK Göteborgs ungdomsakademi har sina verksamheter.

Prioritet Serneke Arena är ett bra exempel på hur det lokala näringslivet kan bidra till att fostra nya fotbollsspelare, och hur idrotten kan erbjuda ett alternativ till många ungdomar som riskerar att hamna utanför samhället. Det är genom att utbilda, utveckla och fostra nya egna spelare i akademien som IFK Göteborgs ekonomi kan återupprättas och komma i balans. Att utveckla egna spelare och spela en attraktiv fotboll som lockar åskådare är det som kan göra IFK till en stor, stabil och välmående klubb igen. Jag är övertygad om att det är den långsiktigt hållbara lösning för föreningen.

Nyligen tecknade Prioritet Finans ett treårigt sponsoravtal med ishockeyföreningen Malmö Redhawks och utökade även företagets samarbete med handbollsklubben Redbergslids IK.

– Vi vill vara med och finansiera svensk idrott för att det kombinerar möjligheten att göra något bra för samhället och idrotten samtidigt som vi gör något bra för vårt företag. Som finansbolag kan vi bidra med våra resurser, vår kompetens och vårt affärsupplägg. Med ett sponsoravtal som innehåller både traditionell sponsring och en affärsmässig del har vi möjlighet att gå in och stötta ännu fler föreningar och förbund inom den svenska idrottsrörelsen, säger Nils Wiberg.

För mer information:

Nils Wiberg, vd Prioritet Finans, Tel: 0706-26 79 72, E-post: nilsw@prioritet.se

www.prioritet.se

Prioritet Finans är Sveriges ledande bankoberoende finansbolag och störst i Sverige på fakturaköp. Årligen väljer över 6000 företag att sälja fakturor till ett värde av över 8 miljarder kronor till Prioritet Finans som snabbt, professionellt och smidigt förser företagen med rörelsekapital och skyddar företagen mot kreditförluster. Prioritet Finans är också en av de största sponsorerna av idrott i Sverige. Företaget sponsrar bland andra: Svenska Friidrottsförbundet, IFK Göteborg, Djurgårdens IF (fotboll damer och herrar samt ishockey), Redbergslids IK (handboll) och Malmö Redhawks (ishockey).

Taggar:

Citat