Prisma Properties presenterar delårsrapport Q2 2024

Report this content

Prisma Properties AB (publ) publicerar i dag delårsrapport januari–juni 2024. Under årets andra kvartal har hyresintäkterna ökat med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023 och det justerade förvaltningsresultatet uppgår till 37 MSEK.

- Under det andra kvartalet fortsatte vi växa med flera nya projekt och förvärv. Vi har tecknat flera långa hyresavtal med ledande lågprisaktörer i Sverige och Danmark. Förvaltningsresultatet justerat för kostnader kopplade till börsnoteringen och valutaeffekter är i linje med våra förväntningar, säger Fredrik Mässing, CEO.

Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida www.prismaproperties.se.

Sammanfattning av rapporten

April–juni 2024

• Hyresintäkterna uppgick till 99 mkr (84)
  • Driftnettot uppgick till 86 mkr (75)
  • Finansnettot uppgick till -47 mkr (-14)
  • Justerat förvaltningsresultat exklusive jämförelsestörande poster och valutakurseffekter uppgick till 37 mkr (32)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 11 mkr (46)
  • Orealiserade värdeförändringar fastigheter uppgick till -23 mkr (-68)
  • Periodens resultat uppgick till -39 mkr (-1), motsvarande -0,30 kr/aktie (0,00)

Januari–juni 2024

• Hyresintäkterna uppgick till 192 mkr (161)
  • Driftnettot uppgick till 167 mkr (146)
  • Finansnettot uppgick till -74 mkr (-47)
  • Justerat förvaltningsresultat exklusive jämförelsestörande poster och valutakurseffekter uppgick till 62 mkr (64)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 36 mkr (71)
  • Orealiserade värdeförändringar fastigheter uppgick till -63 mkr (-116)
  • Periodens resultat efter avdrag för innehav utan bestämmande inflytande uppgick till -69 mkr (-33), motsvarande -0,58 kr/aktie (-0,33)

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Fredrik Mässing, CEO
fredrik.massing@prismaproperties.se
070-277 01 48

Martin Lindqvist, CFO
martin.lindqvist@prismaproperties.se
070-785 97 02

Denna information är sådan information som Prisma Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-07-29 07:00 CEST.

Prisma Properties är en ledande fastighetsutvecklare med ett bestånd uppgående till över 100 fastigheter. Prisma Properties är verksamt i Norden med tyngdpunkt på Sverige och Danmark och ambitioner att växa i övriga nordiska länder. Prisma Properties är noterade på Nasdaq Stockholm, med fastighetsinvesteringsbolaget Alma Property Partners som huvudägare.