Ingen tandvårdsreform 2007

Privattandläkarna tycker att det är mycket bra att tidpunkten för
tandvårdsreformens införande flyttas till 2008.

Det är klokt av regeringen att flytta fram tidpunkten för tandvårdsreformens införande till 2008. Det ökar chansen till en reform som kommer att fungera bra patienterna, när hela tandvården och även Försäkringskassan får mer tid till bra förberedelser. Vi finner det glädjande att regeringen har lyssnat på oss som arbetar dagligen med tandvård vad gäller tidpunkten för införandet, säger Bengt Franzon, ordförande i Privattandläkarna.

Det kommer inte att genomföras någon tandvårdsreform 1 juli 2007 som Alliansen tidigare aviserat. Det framgår i regeringens budgetproposition som presenterades idag. Skälet som anges är att det inte är praktiskt möjligt att på så kort tid reformera tandvårdsförsäkringen. I stället planeras en tandvårdsreform med ikraftträdande 1 januari 2008.

Inga detaljer om den kommande tandvårdsreformen framgår i budgetpropositionen, förutom att den kommer att innehålla ett skydd mot höga kostnader för patienter 20 – 64 år samt den tidigare aviserade tandvårdschecken.

För ytterligare information kontakta Bengt Franzon, tandläkare och
ordförande i Privattandläkarna, telefon: 070-779 10 29