Ny ledning för Privattandläkarna

Privattandläkarna har tagit ett stort steg närmare framtidens branschorganisation och rekryterat ett nytt ledningsteam. Eva Andersson, idag vice vd, blir generalsekreterare för Sveriges Privattandläkarförening. Jan-Åke Zetterström, direktör landstingsstyrelsens stab och tills helt nyligen sjukvårdsdirektör för Sjukvården Salem Nykvarn Södertälje blir ny vd för föreningens bolag Svensk Privattandvård AB.

– Vi är mycket nöjda över att ha lyckats med de här rekryteringarna. Eva Andersson är redan idag en nyckelperson i arbetet med att utveckla Privattandläkarna och som generalsekreterare kommer hon att driva branschfrågorna för framtidens tandvård. Jan-Åke Zetterström kommer att utveckla de kundorienterade delarna med service och tjänster i vår verksamhet på ett professionellt sätt. Vi får ett mycket kompetent och starkt ledningsteam. Vi kunde inte ha hoppats på ett bättre avstamp för framtidens verksamhet, säger Anders Wikander, ordförande i Privattandläkarna.

Eva Andersson har en gedigen erfarenhet av att leda strategiskt förändringsarbete, framförallt inom hälso- och sjukvården. Eva har bland annat varit utvecklingsdirektör för Apoteket AB och ansvarig för Life Science vid KPMG. Hon är legitimerad apotekare med forskarutbildning.

Jan-Åke Zetterström har lång erfarenhet inom hälso- och sjukvården, bland annat som sjukhusdirektör för Södertälje Sjukhus, tf, vd Södersjukhuset och ekonomichef på Södersjukhuset. Han har stor erfarenhet av kundanpassning och utveckling av människor i organisationer. Jan-Åke är utbildad förvaltningsekonom.

– Jag känner en trygghet i att lämna över stafettpinnen till Eva och Jan-Åke. Jag har stort förtroende för deras sätt att driva Privattandläkarna vidare. Jag vill önska dem lycka till, säger Bengt Franzon, avgående vd för Privattandläkarna.

– Med sina kontaktnät såväl nationellt som internationellt är Eva och Jan-Åke en stor tillgång för Privattandläkarna i arbetet att bli Sveriges ledande tandvårdsaktör, säger Anders Wikander.

För mer information, kontakta Maria Bjurö, informationschef, 08-555 44 651, 070-810 46 11, maria.bjuro@ptl.se.