Öppna gränser inom tandvården

Ska det vara stängda gränser eller öppna marknader för patienter
inom tandvården? Öppna gränser, anser Privattandläkarna.

Måndagen den 27 november i Bryssel genomfördes ett forum - 6th European Forum for
Dentistry as a Liberal Profession – i vilket Privattandläkarna deltog i och var medarrangör till. Forumet genomfördes i Europarlamentet under beskydd av europaparlamentariker Dr Andreas Schwab.

- En öppen marknad för hälso- och sjukvårdstjänster är i första hand bra för patienterna. De har redan visat att de vill ha möjlighet till en rörlighet genom att aktivt söka tandvård i olika länder. Och vi ska ha klart för oss att också européer söker vård i Sverige. Vi har alla, både kort och långsiktigt, på att tjäna på ett en öppen marknad för tandvård, säger Bengt Franzon, ordförande i Privattandläkarna.

Huvudfrågan för diskussionen under forumet var: Stänga gränser eller öppna marknader? Deltagarna diskuterade med experter från Europeiska institutioner, representanter för det finska ordförandeskapet, juridisk expertis och konsumentskyddsexperter kring styrkor och svagheter med kommissionens samråd kring gemenskapens agerande kring hälso- och sjukvårdsfrågor.

– Vi befinner oss mitt i en ökad internationalisering av tandvårdsmarknaden. Nya aktörer har etablerat sig i Sverige och patienter söker tandvård i andra länder. Att nu bejaka en öppen och fri inre marknad för tandvård är rätt väg att gå, säger Bengt Franzon, tandläkare och ordförande Privattandläkarna.

Arrangörerna, sju privattandläkarorganisationer, gjorde klart att kommissionens initiativ ger möjlighet till att väcka liv i en europeisk marknad för hälso- och sjukvård. Målet borde vara att riva alla hinder för etableringar, fri rörlighet av tjänster inom sektorn och inte minst fri rörlighet för patienter och tandläkare.

- Den svenska tandvården är i allra högsta grad en del av den europeiska tandvårdsmarknaden och om vi kan bidra till ökad konkurrens och lika villkor för patienter och tandläkare ska vi göra det, säger Bengt Franzon, ordförande Privattandläkarna som deltog på forumet.

Vid frågor kontakta Bengt Franzon, tandläkare och ordförande, telefon: 070-779 10 29 (mobil),
eller 08-55677514 (praktik)

Bifogas: Press Release från European Forum for Dentristy.