Överenskommelse för trygghet för patienter i tandvården

Överenskommelsen mellan Privattandläkarna och Konsumentverket har nu uppdaterats och den nya överenskommelsen träder i kraft 1 maj 2012.

- Överenskommelsen har varit och är till mycket stor nytta både för patienten och för branschen. Patienter ska känna sig trygga när de vänder sig en medlem i Privattandläkarna och överenskommelsen med Konsumentverket ger bra riktlinjer för relationen mellan patienter och vårdgivare i tandvården, säger Anders Mohlin ordförande i Privattandläkarna.

Överenskommelsen reglerar villkor för bland annat information, garantier och hur tvister bör lösas i tandvården.

- Som bransch fortsätter vi med att arbeta aktivt med frågor som rör relationen mellan vårdgivare och patienter. En väl fungerade tandvårdsmarknad sätter fokus på kvalitet i tandvården, säger Anders Mohlin, ordförande Privattandläkarna.

Den tidigare överenskommelsen mellan Konsumentverket och Privattandläkarna tecknades 1999.

Läs överenskommelsen på Privattandläkarnas webbplats

För ytterligare information:
Dan Nilsson, pressekreterare, 08 – 555 446 04, dan.nilsson@ptl.se.

Privattandläkarna är branschorganisationen för tandvården, där majoriteten av Sveriges tandvårdsföretag är medlemmar. Som patient till en av våra medlemmar kan du känna dig trygg då alla medlemmar följer överenskommelsen med konsumentverket och Privattandläkarnas etiska riktlinjer. Som patient kan du också alltid vända dig till förtroendenämnderna som löser tvister mellan patienter och medlemmar. www.ptl.se

Taggar: