Privat tandvård bäst!

Svenska folket anser att privattandvården är bäst av alla servicebranscher. Det visar den årliga rapporten från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som presenterades idag.

Redan förra året fick privat tandvård toppbetyg i SKI:s mätning. I år ökar privattandvården ytterligare och det så kallade kundnöjdhetsindexet, har stigit från 78,8 till 81,6.
En siffra mellan 75 och 100 anger att gruppen som tillfrågats är mycket nöjd.

– Det är som jag hoppades och trodde! säger Bengt Franzon, ordförande i Privattandläkarna. Resultatet stämmer väl med den bild jag har av tandvården, både när jag pratar med andra tandläkare och mina patienter.

Den upplevda kvaliteten för tandvården mäts med sex olika frågor i SKI-studien, varav fyra förknippas med produktkvalitet och två med servicekvalitet. Även inom detta område får privat tandvård det bästa resultatet, med resultatsiffror på 88,3 (upplevd produktkvalitet) respektive 86,7 3 (upplevd servicekvalitet).

– Det är extra roligt att patienterna uppskattar den höga kvaliteten som vi har inom privattandvården, menar Bengt Franzon.

En del i rapporten avhandlar prisvärdhet, det vill säga om man tycker att man får valuta för pengarna. Frågorna kring prisvärdhet tar sikte på att fånga upp vad kunderna anser om kvaliteten inom tandvården i relation till vad man betalar. Enligt rapporten uppvisar privattandläkarna hög prisvärdhet och har dessutom förbättrat den betydligt sedan förra året.

– Patienterna tycker att behandlingen de får hos sin tandläkare är värd sitt pris. Och detta trots att de flesta betalar en stor del av sin tandvård själva. De patienter som valt sin privattandläkare har också ett mycket stort inflytande och delaktighet i vården av sina tänder, säger Bengt Franzon.

De områden som har studerats av svenskt Kvalitetsindex förutom tandvård (privat och via folktandvården) är utbildning (från förskola till universitet), sjukvård (såväl den offentligt drivna som primärvård i privat regi), äldreomsorg, skatteverket, postservice och polisen.

Läs mer om tandvård på www.ptl.se
För mer information om Svenskt Kvalitetsindex och studien, se www.kvalitetsindex.se

För ytterligare information, kontakta:
Bengt Franzon, ordförande Privattandläkarna, 070-779 10 19
Lennart Nordgren, vd Privattandläkarna, 070-782 19 18