Privattandläkarna välkomnar företag som medlemmar

Omvärldsföränd¬ringar har varit en viktig bidragande orsak till att Privattandläkarna på dagens årsmöte tog beslut om att bredda sitt medlemsbegrepp och att utveckla verksamheten i takt med tiden. I två år har Privattandläkarna utvecklat sin verksamhet för framtiden. Tandvården och tandvårdsmarknaden befinner sig i stark förändring. Nya företag har etablerat sig, konkurrensen har ökat och det statliga tandvårdsstödet har reformerats. Privattandvården hamnar i topplacering i Svenskt Kvalitetsindex när man frågar tandvårdskunderna.

Omkring 3,5 miljoner svenskar är kunder hos en privattandläkare. Det fria valet av tand¬läkare, den fria prissättningen och fri etableringsrätt har skapat en konkurrens som ut¬vecklat tandvården och dess kvalitet.

- Privat tandvård är en av Sveriges mest uppskattade tjänster. Privattandläkarna ska befästa och utveckla den positionen. Därför behövs en stark branschorganisation som tar samhällsansvar och som bidrar till ökad kvalitetskonkurrens, säger Eva Andersson, generalsekreterare i Privattandlä¬karna.

I Privattandläkarna finns det 26 lokalavdelningar som idag består av 3200 verksamma tandläkare.

- Privattandvården i Stockholm står för en spännande utveckling de närmaste åren med ökad konkurrens och fler nya tandvårdsföretag och ytterligare kundkrav. Privattandläkarna i Stockholm välkomnar konkurrensen och efter årsmötet kan vi också välkomna företag som medlemmar, det är mycket positivt, säger Bodil Frankander, delegat på årsmötet och ordförande Privattandläkar¬nas lokalavdelning i Stockholm

För ytterligare information, kontakta: Eva Andersson, generalsekreterare, Privattandläkarna, 0733-66 51 00 Dan Nilsson, sakkunnig och pressekreterare, Privattandläkarna 0709-84 40 99