Cinven och GS Capital Partners säljer Ahlsell

Report this content

Cinven och GS Capital Partners (”GSCP”) meddelar idag att de har ingått ett bindande avtal om att sälja Ahlsell, det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner, till CVC Capital Partners för ett skuldfritt bolagsvärde om 15,5 miljarder SEK (1,8 miljarder €).

Cinven och GSCP identifierade före förvärvet i januari 2006 Ahlsell som en utmärkt plattform för tillväxt och fortsatt konsolidering av den nordiska marknaden för installationsprodukter, verktyg och maskiner, med marknadsledande kundservice och konkurrenskraftigt prissatta produkter.

Under perioden för vårt ägande har Ahlsells ledning, med hjälp av Cinvens och GSCPs expertis och stöd, uppnått denna strategi genom:

• Förvärven av 25 företag i Norden i syfte att skapa en ledande nordisk verksamhet, varav det senaste var förvärvet av den svenska eldistributören NEA Elmaterial AB, som ytterligare förstärkte Ahlsells ledande position inom elteknik och elservice i Sverige;
  • Förbättrade inköpsprocesser, som bland annat inneburit en ökad andel inköp från Asien samt en konsolidering av bolagets leverantörsbas i syfte att kunna erbjuda kvalitetsprodukter till mycket konkurrenskraftiga priser;
  • Betydande investeringar, däribland den senaste satsningen på ett sofistikerat centrallager i Norge som har skapat kundvärde genom distribution och service i världsklass;
  • Ökad diversifiering av verksamheten genom fortsatt tillväxt, i synnerhet inom verktygs- och maskinsegmentet, samt avyttring av verksamhetsområden utanför kärnverksamheten i syfte att kunna skapa en mer fokuserad och renodlad verksamhet.

Dessa investeringar och Ahlsells strategiska expansion har resulterat i en nordisk marknadsledare, som uppvisat stark utveckling även under svåra marknadsförhållanden. Under 2011 ökade Ahlsell sina intäkter med 6,1% till 20,4 miljarder SEK (2,3 miljarder €) och EBITDA med 28,2% till 1,7 miljarder SEK (192 miljoner €).

Guy Davison, partner på Cinven, kommenterade:

“I och med köpet av Ahlsell 2006 förvärvade vi en stark verksamhet med en ambitiös ledning och en marknadsledande position i Norden. Under vårt ägande har vi arbetat tillsammans med Ahlsells ledning och personal för att utveckla verksamheten genom smartare produktinköp, selektiva förvärv och betydande investeringar, allt för att ytterligare stärka företagets nordiska ledarskap.

Ahlsell har under vårt ägande, trots en av de värsta globala lågkonjunkturer vi upplevt, levererat kraftigt ökade intäkter och resultat med starka marginaler och ett stabilt kassaflöde. Denna prestation är ett bevis på verksamhetens, ledningens och personalens styrka, och säkerställer att bolaget har mycket goda förutsättningar att fortsätta sin goda utveckling.”

Steven Sher, Managing Director på GSCP tillade:

“Vi har sedan 2006 tillsammans med vår partner Cinven och bolagets ledning skapat tillväxt, såväl organiskt som genom förvärv, samtidigt som stora investeringar gjorts i verksamheten för att säkerställa att Ahlsell uppfyllt våra högt ställda mål. Ledningens framgångsrika arbete med att bygga värde för alla intressenter innebär att bolaget nu är ledande inom sina marknader, och väl positionerat för ytterligare tillväxt i framtiden.”

Fullföljandet av förvärvet är villkorat av att alla erforderliga tillstånd från konkurrensmyndigheter erhålls.

Cinvens och GSCPs rådgivare under transaktionen var Goldman Sachs och Nordea.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ed Bridges/Marc Cohen (Rådgivare till Cinven)
FTI Consulting
Tel.: + 44 (0) 20 7831 3113
cinvenuk@fticonsulting.com

Jo Carss
GS Capital Partners
Tel.: +44 (0) 20 777 4102
joanna.carss@gs.com

Om Cinven

- Cinven är ett ledande europeiskt riskkapitalbolag som inriktar sig på att utveckla europeiska bolag i världsklass.

- Cinven grundades 1977 och investerar i sex huvudsakliga områden: företagstjänster, finansiella tjänster, verkstadsindustri, konsumentprodukter, samt teknik, media och telekommunikation (TMT).

- Cinven är väletablerat i Norden och har sedan 2001 investerat mer än 1 miljard € fördelat på de fyra investeringarna i Assi, Ahlsell, Phadia och Coor.

- Cinvens senaste investeringar har genomförts i CPA, Guardian Financial Services, SLV, EnServe, Avolon och Sebia.

- Cinven har nyligen avslutat sin mycket framgångsrika investering i Amadeus, som genererade en avkastningsmultipel på 7x samt investeringen i Phadia som genererade en avkastningsmultipel på 3,4x.

- Cinven har kontor i London, Paris, Frankfurt, Milano och Hong Kong. Cinven Partners LLP är godkänt och reglerat av brittiska Financial Services Authority.

- Cinven förvärvar framgångsrika kvalitetsbolag. Med beprövade strategier för värdeskapande arbetar vi i nära samarbete med företagen och hjälper dem att växa och utvecklas. Cinven tar ansvar gentemot sina portföljbolag, deras anställda, leverantörer, lokala omgivning, miljön och samhället.

- För mer information, vänligen besök http://www.cinven.com

Om GS Capital Partners

Sedan 1986 har Goldman Sachs Merchant Banking Division och dess föregångare totalt rest kapital om mer än 82 miljarder $ (inklusive lånefinansiering) fördelat på 16 fonder. GS Capital Partners är en global ledare inom riskkapitalinvesteringar och dess fonder fokuserar på stora, högkvalitativa företag med stark ledning samt på finansiering av förvärv eller expansion inom en rad branscher och geografiska områden.

Goldman Sachs grundades 1869 och är en ledande global aktör inom investment banking, värdepappersförmedling och kapitalförvaltning, som erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster till en stor och diversifierad kundbas som inkluderar företag, finansiella institutioner, stater och förmögna privatpersoner.

För mer information, vänligen besök http://www.goldmansachs.com/pia/

Taggar: