337 000 pensionärer i Stockholms län kräver fler bostäder – till rimliga kostnader

Att bo bra på äldre dar är ingen självklarhet. Långt ifrån. Allt för många äldre bor i hus och lägenheter som inte är anpassade för ett liv med avtagande rörlighet och ork.

- Att sitta fast i ett flerfamiljshus på tredje våningen utan hiss är en bister verklighet för många

äldre i Stockholms län, säger Christina Tallberg, ordförande PRO Stockholms län, med anledning av att PRO Stockholms län på sitt Höstmöte gjorde ett uttalande om vikten av fler bostäder för äldre.

För att klara äldres efterfrågan på bra boende behövs det fram till år 2030 byggas

100 000 nya bostäder för äldre bara i Stockholms län. Totalt i landet behövs 350 000 bostäder att byggas. Det är ett svindlande antal med tanke på att det råder bostadsbrist i de flesta av landets kommuner.

Det finns få alternativa boenden att flytta till. Många PRO-medlemmar är också oroade för sitt boende i framtiden.

- Det är en välfärdsvinst om äldre bor bra – i första hand för individen, men också för samhället. Ett bra och tillgängligt boende gör att äldre kan bo hemma och leva ett självständigt liv högre upp i åldrarna. Det skjuter upp och minskar kostnader för vård och omsorg, säger Christina Tallberg.

Möjligheten att flytta till ett bättre boende i tid handlar om tillgången på bra och tillgängliga bostäder. Avgörande är också vilka förutsättningar äldre har att betala för sitt

boende.

Många har idag inte råd att flytta till ett bättre boende eftersom bostadskostnaderna blir för höga. För den äldre person som i tid vill planera sitt boende för att skjuta upp flytten till ett särskilt boende finns få, om ens några alternativ.

- Intresset för äldres boende är skrämmande svagt hos stat, kommun, de flesta byggherrar och förvaltare, både när det gäller att tillgänglighetsanpassa befintliga bostäder och bygga nytt. Kommunerna har dålig kunskap om hur deras äldre invånare vill bo i framtiden.

Långt ifrån alla kommuner har en bostadsförsörjningsplan, vilket de är skyldiga att ta fram under varje mandatperiod. Ytterst få kommuner inventerar sina befintliga bostadsbestånd för att se vilka renoveringsbehov som finns.

Kommunerna i Stockholms län måste tillsammans med staten ta ansvar för äldres boende. Det är inte en äldreomsorgsfråga utan det handlar om boende- och bostadspolitik. Byggs ett bra boende för äldre har samhället stora vinster att göra.

- Idag är vi 337 000 pensionärer i Stockholms län. Vi kommer att bli ännu fler. Det ställer helt nya krav på äldres boende. Trots detta är det märkligt tyst kring denna fråga i den politiska debatten. Det är hög tid att politiker och andra beslutsfattare får upp ögonen för hur boendesituationen ser ut för en stor grupp medborgare, avslutar Christina Tallberg.

För ytterligare information:

Christina Tallberg, PRO: ordförande i Stockholms län, 070-699 75 99

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med ca 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.