Christina Tallberg ny ordförande för PRO

Sverigesstörsta pensionärsorganisation, PRO, har idag den 13juni valt ChristinaTallbergtill ny ordförande. Den första kvinnliga ordföranden i PRO:s historia. Christina Tallberg hargedigenerfarenhet av folkrörelsearbeteoch internationellt arbete.

-  Jag är mycket stolt över förtroendet att få leda en av Sveriges största folkrörelser. PRO är en stark röst i samhällsdebatten och den största sociala mötesplatsen för pensionärer i Sverige, säger Christina Tallberg som valdes av en enhällig PRO-kongress.

PRO har under de senaste åren bland annat arbetat för lika skatt för pensionärer och löntagare, ett pensionssystem som kan leverera pensioner det går att leva på men också boendefrågorna har varit centrala.

-  PRO har satt pensionärer med låga pensioner på den politiska dagordningen liksom den orättvisa beskattningen. Jag fortsätter det arbetet. Jag vill också lyfta upp vård och omsorgsfrågorna. Jag kommer att ta fighten mot den ojämlika vården som äldre ofta drabbas av. Och äldre kvinnor drabbas mest, säger Christina Tallberg.

Christina Tallberg valdes 1966 in som rekordung ledamot i Tyresö Kommunalfullmäktige. Mellan åren 1988-1991 var Christina Tallberg social- och kulturlandstingsråd i Stockholms läns Landsting. Hon har också varit ledamot och ordförande för Landstingsfullmäktige. Hon har också suttit i styrelsen för Stockholms konserthus där hon innehaft vice ordförandeposten. Från 1995-2007 var hon både ledamot och ersättare i EU:s Regionkommitté.

ChristinaTallberg är född i Stockholm 1943 och sedan barndomen bosatt i Tyresö.Efter studier i statskunskap vid Stockholms Universitet och studier vid Brittiska Nordiska folkhögskolan i Manchester började hon som ungdomskonsulent inom DHR, De Handikappades Riksförbund, därefter arbetade hon länge som studieombudsman på ABF:s Förbundsexpedition.

- Jag har alltid brunnit för att göra världen bättre. Erfarenheterna från tiden inom DHR har präglat mig starkt, liksom alla år inom Landstinget. Jag vill vara en stark röst för de som inte alltid hörs mest. Jag har genom mitt yrkesliv och mina politiska uppdrag fått vara med och driva igenom förbättrade villkor för personer med olika funktionsnedsättningar, säger Christina Tallberg.

Christina Tallberg efterträder Curt Persson som nu lämnar sitt uppdrag efter 7 år. Christina Tallberg har hunnit med flera förtroendeuppdrag inom PRO. Bland annat som ordförande för PRO Tyresö, ordförande i PRO Stockholms län samt vice ordförande i riksorganisationens styrelse sedan 2012.

För ytterligare information och kommentarer:

Malin Wennberg                Pressansvarig PRO                                  072-227 90 30

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.