Enhällig valberedning föreslår Christina Tallberg till ny ordförande för PRO

Den 12-14 juni håller PRO, Pensionärernas Riksorganisation, kongress. Då ska en ny ordförande väljas. En enhällig valberedning föreslår Christina Tallberg till ordförande för PRO. Christina är sedan 2012 distriktsordförande för PRO Stockholm och 1:e vice ordförande i PRO:s styrelse.

- Det är fantastiskt roligt att en enhällig valberedning föreslår en kvinna till ordförande för första gången i PRO:s 70-åriga historia. Christina är mycket kompetent och har en bred erfarenhet av både PRO och annat folkrörelsearbete. Och hon är nominerad av ett stort antal distrikt, säger Bo Johansson, valberedningens ordförande.

Val av ordförande äger rum på lördag den 13 juni på förmiddagen.

Christina Tallberg är född 1943 och har varit medlem i PRO sedan 2008. Sedan 2012 är hon ordförande i PRO Stockholm och 1:e vice ordförande i PRO:s styrelse. Hon har arbetat som studieombudsman på ABF mellan åren 1976 och 2008. Vissa tider har hon varit tjänstledig för politiska uppdrag bland annat som ordförande i Stockholms läns landstingsfullmäktige och ledamot i EU:s regionkommitté. Christina bor i Tyresö utanför Stockholm.

Bo Johansson, ordförande i PRO:s valberedning, mobil 070- 491 94 99.

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.