Framtidsministern deltar på PRO Globals årsmöte i Stockholm

Framtidsminister Kristina Persson är huvudtalare på PRO Globals årsmöte på ABF-huset i Stockholm under torsdagen. Där förväntas hon tala om de stora framtidsutmaningarna och hur Sverige åter kan bli en drivande aktör på den internationella arenan. PRO Global är en konceptförening inom PRO.

Äldres situation i världen är en framtidsutmaning. Idag finns en miljard människor över 60 år i världen. År 2050 kommer det att vara dubbelt så många. Framför allt blir det fler äldre i utvecklingsländer där trygghetssystem som pension, vård och omsorg saknas. PRO Globals medlemmar är intresserade av internationella frågor med fokus på äldre.

-       Vår övergripande idé är att förbättra äldres villkor i världen. Vi vill påverka olika aktörer, sprida information till allmänheten och samarbeta med andra pensionärsorganisationer i Sverige och i världen, säger Lena Ekroth, ordförande för PRO Global.

Kristina Persson är huvudtalare på årsmötet som hålls i ABF-huset i centrala Stockholm. Hon är inbjuden för att tala om framtidsutmaningarna för Sverige och världen.

-       Vi vill skicka en signal till regeringen att Sverige kan ha en viktig roll att verka för att äldres situation och rättigheter i världen tas på allvar. Vi vill att äldrefrågan kommer med i de nya utvecklingsmål som tas fram i FN, säger Lena Ekroth.

PRO Global bildades 2013 och är en så kallad konceptförening inom PRO. Det finns även andra konceptföreningar inom PRO till exempel PRO Kultur, PRO Motor och PRO Gourmet.

Mötet hålls torsdagen den 19 februari kl. 14.00 i ABF-huset, Sveavägen 41.

För ytterligare information:

Lena Ekroth                               Ordförande PRO Global              073 - 344 1911

Malin Wennberg                        Pressansvarig PRO                     072 -227 90 30