Inbjudan till presseminarium om pensionssystemet

Pensionärer vill stjäla pensionspengar från sina barn och barnbarn, eller? Nej, så är det naturligtvis inte. Även om vissa debattörer nu försöker sätta en bild av att de förändringar i pensionssystemet som pensionärsorganisationerna föreslår kommer att leda till detta.

Vi välkomnar dig till ett frukostseminarium

Tid: fredagen den 22 mars kl. 8.00 – 10.00

Plats: Hilton Hotel Slussen, Guldgränd 8, rum Platon

På seminariet reder vi ut begreppen kring pensionärsorganisationernas förslag till ett hållbart pensionssystem.

Finansieringen av pensionssystemet är en viktig fråga för dagens pensionärer, men framför allt för framtidens. Systemet är underfinansierat och som det ser ut nu sjunker pensionsnivåerna i förhållande till vad som åsyftades med systemet. En viktig uppgift för oss pensionärer är att dela med oss av våra erfarenheter på olika områden, till exempel hur pensionssystemet fungerar i praktiken. Våra barn och barnbarn går en dyster framtid till mötes på pensionsområdet om ingenting görs.

8:00 Frukost serveras

8.30 Välkommen! Karl Erik Olsson, förbundsordförande Sveriges Pensionärsförbund

8.35 Dagens pensionssystem, en överblick. Bengt Sibbmark, Pensionärernas Riksorganisation

8.55 Vi tar inte från barn och barnbarn genom att ta bort premiepensionen. Pensionärsorganisationernas till en förstärkning av pensionssystemet. Fredrik Jahn, Svenska KommunalPensionärernas Förbund

9.20 Peter Malmqvist, oberoende finansanalytiker och skribent, kommenterar pensionärsorganisationernas förslag. Karl-Olov Hedler, SPRF, Sveriges Pensionärers Riksförbund.

9.45 Frågestund

10.00 Avslutning Curt Persson, ordförande Pensionärernas Riksorganisation

För att vi ska kunna beräkna frukost får du gärna anmäla ditt deltagande senast den 20 mars. Mejla johanna.hallen@pro.se

För mer information kontakta gärna

Johanna Hållén, presschef PRO, 072-710 60 11

Filip Olma, kanslichef SKPF, 070-258 80 23

Cathrine Swenzén, kommunikationschef SPF, 0733-89 80 18

Presseminariet är en gemensam aktivitet mellan PRO, Pensionärernas Riksorganisation, RPG, Riksförbundet PensionärsGemenskap, SKPF, Svenska KommunalPensionärernas Förbund, SPF, Sveriges Pensionärsförbund och SPRF, Sveriges Pensionärers Riksförbund.