Jämlik vård – även för äldre? Välkommen till PRO:s seminarium under Almedalsveckan

Den 1 juli arrangerar PRO seminarium om den ojämlika vården som drabbar äldre. De mest sjuka äldre bollas runt i vården – utan att någon tar ett helhetsansvar. Finns den politiska viljan att på allvar lösa detta? Bland deltagarna finns PRO:s nyvalda ordförande Christina Tallberg, Emma Henriksson, ordförande i riksdagens socialutskott (KD) samt Veronica Palm, vice ordf. i socialutskottet (S).

PRO har tagit fram en rapport som belyser åldersdiskriminering i vården. Den ojämlika användningen av läkemedel, den nonchalerade psykiska ohälsan bland äldre, bristen på geriatrisk kompetens i vården, bristen på samordning mellan landsting/region och kommuner är några frågor som belyses i rapporten och kommer att diskuteras under seminariet.

Medverkande:

Christina Tallberg, ordförande PRO, Emma Henriksson, ordförande riksdagens socialutskott (KD), Veronica Palm, vice ordförande riksdagens socialutskott (S), Eva Nilsson Bågenholm, kvalitetsdirektör Humana, Susanne Rolfner Suvanto, filmag/Leg SSK Omvårdnadsinstitutet, Kjell Asplund, ordförande Statens medicinsk-etiska råd

Efter seminariet inbjuds till mingel.

Tid: Onsdag den 1 juli kl. 15.30 -17.00

Plats: S:t Hans Café, S:t Hansplan 2, Visby, "Hälsodalen" Lokal: Skafferiet.

Eftermingel 17.00-19.00 (samma lokal)

17.30 Heta stolen med äldreminister Åsa Regnér. Moderator Artur Ringart.

18.00 Prisutdelning i tävlingen ”Bästa äldres boende”. Medverkande Åsa Regnér, Ilija Batljan Rikshem samt Christina Tallberg, ordförande PRO.

Läs mer i bifogad inbjudan!

Media hälsas välkomna!

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.