Kvinnors låga pensioner – kräver lösning nu

Totalt lever 205 000 pensionärer i Sverige under EU:s definition av fattigdomsgräns. 70 procent av dessa är kvinnor. Det betyder att 140 000 kvinnliga pensionärer lever på orimligt låga pensioner.

- Det går inte längre att skjuta frågan framför sig. Det behövs lösningar här och nu för att kvinnor ska ha en anständig pension att leva på. Vi kräver åtgärder under nästa mandatperiod, säger Curt Persson ordförande i PRO.

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, har tagit fram rapporten ”Fattigdomsfällan - så drabbar pensionssystemet många kvinnor”. Rapporten handlar om de äldsta kvinnliga pensionärerna som lever på pensioner så låga att de hamnar i fattigdom. Rapporten redogör för situationen för kvinnliga pensionärer i landet, län för län.

Några av rapportens viktigaste slutsatser:

• Över 140 000 kvinnliga pensionärer i landet har en pension, inklusive bostadstillägg, som ligger under 10 800 kronor per månad före skatt.

• Kvinnornas pensioner är på riksnivå 6 000 kr (32 %) lägre per månad än männens.

• Invandrarkvinnor riskerar att i framtiden få mycket låga pensioner. Tre år efter invandringen arbetar bara var femte kvinna. Ett långvarigt utanförskap kommer att leda till fattigdom.

För mer information: Johanna Hållén, press- och policychef PRO, 072-710 60 11.

Läs hela rapporten på www.pro.se

EU:s fattigdomsgräns för Sverige är en inkomst före skatt på 10 800 kronor per månad.