Ny inriktning för välfärden

Regeringens vårbudget innehåller några förbättringar för de äldre. En satsning på äldreomsorgen och ett höjt bostadstillägg.

-  Vi välkomnar satsningen på ökad bemanning inom äldreomsorgen. Vi hoppas det innebär en ny inriktning för den svenska välfärden. De aviserade framtida satsningarna med 2 miljarder årligen ger hopp, säger Curt Persson, ordförande PRO.

Socialstyrelsen har nyligen överlämnat förslag till riktlinjer till regeringen om hur bemanningen ska se ut på landets äldreboenden. Det är den bemanning som anses behövas för att uppfylla lagen och därmed uppnå trygghet och service till våra äldre.

- Nu är det viktigt att regeringens satsningar faktiskt används till en kvalitetshöjning i äldreomsorgen. Pengarna ska vara ett tillskott och får inte innebära att det blir nedskärningar på andra områden. Den utlovade sänkningen av pensionärsskatten förväntar vi oss finns med i höstbudgeten, säger Curt Persson.

För mer information och kommentarer:

Malin Wennberg                        Pressansvarig PRO                     072-227 90 30