PRO i Almedalen: Pensioner, åldersdiskriminering och sex

PRO kraftsamlar under årets Almedalsvecka. PRO, SPF Seniorerna, SKPF och nyhetssajten News 55 finns på den gemensamma arenan Äldreforum i Visby hela veckan där fokus är äldrefrågor. Pensioner, åldersdiskriminering och sex efter 65 står bland annat på veckans agenda. Äldreminister Åsa Regner, journalisten Claes Elfsberg och forskaren Ingmar Skoog är några av deltagarna under veckan.

Pensionerna

I Äldreforums tält utfrågas varje morgon, med start måndag den 3 juli, en representant från pensionsgruppen, från respektive parti. Hur de ser på dagens pensionssystem och vilka förändringar de vill se? Först ut är Liberalerna.  Här får du också en frukostmacka och kaffe.

Onsdag den 4 juli arrangerar PRO, SPF Seniorerna och SKPF två seminarier med fokus på pensionerna:

Onsdag 5 juli 10.00 -11.30 Vad händer med pensionspengarna? Finns det något kvar?

Onsdag 5 juli 15.00- 16.00 Pensionärernas krav inför valet

Åldersdiskriminering

Trots att äldrefrågorna rankas högt av väljarna så lyser de med sin frånvaro i politiken och i media. Två seminarier tar upp frågan om äldres inflytande i samhället och synen på äldre. PRO presenterar sin rapport Äldrefrågor på undantag på seminariet måndag den 3 juli kl. 9.00.

Måndag 3 juli 9.00-10.00 Äldrefrågor på undantag

Tisdag 4 juli 10.00-11.30 Äldrefrågor på undantag

Bättre sex efter 65!

Hur kan äldre behålla den sexuella lusten, förmågan och aktiviteten när hälsan förändras? Hur kan fler äldre njuta av sin sexualitet och bli nöjda med sitt sexliv? Det är några av frågorna som diskuteras i PRO och RFSU:s seminarium.

Tisdag 4 juli 14.00-15.00 Bättre sex efter 65

Här kan du läsa mer om de seminarier PRO arrangerar på Äldreforums scen, Strandvägen 6.

Länk till PRO:s program : http://pro.se/Global/PRO%20riksorganisationen/Almedalen%202017/A4_program_3sid.pdf

För ytterligare information:

Malin Wennberg                Pressansvarig PRO             072-227 90 30