PRO:s prisundersökning 2017 presenteras idag

Idag presenteras PRO:s prisundersökning, som genomfördes den 23 november 2017. Undersökningen ger en ögonblicksbild av prisläget på livsmedel och genomförs ideellt av PRO:s medlemmar. I år undersökte 1 500 personer ca 750 butiker runt om i Sverige. 705 av de undersökta butikerna finns med i sammanställningen av prisundersökningen. Bortfallet beror på avsaknad av fler än fem varor i varukorgen.

- Vi vill stärka konsumenterna och skapa prismedvetenhet med vår undersökning. Vi vet att många av våra medlemmar måste tänka igenom sina matinköp på öret. Så ser verkligheten ut. Men vi ser också att det finns ett stort allmänintresse för vår prisundersökning, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

PRO:s prisundersökare har också frågat alla butiker om hur kundvänliga de är. Bland annat om det går att använda kontanter under butikens hela öppettid. Nästan alla handlare i hela landet svarar ja på den frågan.

- Möjligheten att använda kontanter är viktig för många av våra medlemmar och många andra i samhället. Vi vill rikta ett varmt tack till livsmedelshandlarna som får ta ett enormt stort ansvar för kontanthanteringen i Sverige idag, säger Christina Tallberg.

Genomsnittspriset för varukorgen i landet var 965,70 kr.

- Prisskillnaderna i landet är fortfarande stora. I Skaraborg är det billigast och varukorgen där kostar i snitt 917,44 kr. De nordligaste länen har de dyraste snittpriserna. Så har det sett ut under många år, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentfrågor på PRO och ansvarig för prisundersökningen.

PRO undersöker också priset på 17 ekologiska varor. Genomsnittspriset för en ekologisk varukorg är 640,84 kr. En konventionell varukorg med samma innehåll kostar i genomsnitt 512,80 kr. En mellanskillnad på ca 130 kr.

De tre billigaste butikerna (små)

- ICA Nära Torgboden, Falsterbo  Skåne            762,78 kr

- Willys Sundbyberg ,Stockholms                        825,29 kr

- ICA Nära Blå Center, Östersund, Jämtland       849,82 kr

De tre billigaste butikerna (stora)

- Maxi ICA Stormarknad Flygstaden, Halland                         738,70 kr

- Östenssons Starby Vadstena, Östergötland                         739,95 kr

- Maxi ICA Stormarknad Kalmar, Kalmar län                          757,12 kr

PRO ställer också frågor om kundvänlighet vid undersökningstillfället. Frågorna handlar om viloplats, kundtoaletter och kontanthantering. Tydligast visar sig kundvänligheten på frågan om kontanthanteringen. I så gott som 100 procent av butikerna kan man använda kontanter som betalningsmedel och i 94 procent av butikerna kan man ta ut kontanter. I 72 procent av butikerna finns möjlighet att ta ut kontanter i anslutning till butikerna. Kundvänligheten visar sig också genom möjlighet till toalettbesök och viloplatser innanför kassorna. I 68 procent av butikerna finns det tillgång till en kundtoalett i anslutning till butiken och i 60 procent finns det möjlighet att sätta sig ner och vila innanför kassorna.

Mer om PRO:s prisundersökning 2017

PRO:s prisundersökning genomfördes den 23 november 2017 av PRO:s medlemmar i hela landet och ger en ögonblicksbild av prisläget.

Undersökningen görs ideellt av PRO:s medlemmar. I år deltog ca 1500 personer i arbetet.

Cirka 750 butiker har undersökts runt om i Sverige. 705 butiker finns med i sammanställningen. Bortfallet beror på avsaknad av fler än fem varor i varukorgen.

Det finns 34 konventionella varor samt 17 ekologiska varor i varukorgen.

86 procent av handlarna valde att kontrollera och signera undersökningen efteråt.

Små och stora butiker särredovisas. Små butiker har en säljyta under 1500 kvadratmeter och stora butiker en större säljyta än 1500 kvadratmeter.

Varor som saknas i butiken samt felinmatade priser ersätts med genomsnittspris, för att säkra underlaget.

I årets undersökning deltar inte PRO-distrikten Blekinge, Gotland och Örebro.

Ta del av hela undersökningen på www.pro.se/prisundersokning2017

För ytterligare information och kommentarer:
Malin Wennberg    pressansvarig PRO                                                    072-227 90 30
Ola Nilsson           sakkunnig PRO och ansvarig för undersökningen      070-236 35 03