PRO ställer politikerna mot väggen – vad händer för äldre efter valet?

Var fjärde väljare är pensionär. Ändå är det oroväckande tyst i valrörelsen kring frågor som är viktiga för 1,8 miljoner väljare. I Västerbotten behövs 7 368 nya bostäder för äldre fram till 2030. Idag lever 5 600 kvinnor under fattigdomsgränsen i länet. Under sex augustidagar ställer PRO därför politiker mot väggen. Först ut är Umeå onsdagen den 13 augusti.

– Vi vill ha svar från de två stora partierna, S och M, vad de tänker göra om de vinner valet, när det gäller fattigpensionärer, skatt på pension, boende för äldre och äldreomsorg, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

200 000 pensionärer i Sverige har en pension som ligger under EU:s fattigdomsgräns på 10 800 kronor i månaden – före skatt. Det är framför allt äldre kvinnor. I Västerbottens län berör det drygt 5 600 kvinnliga pensionärer.

– I ett välfärdsland som Sverige ska ingen pensionär behöva leva under fattigdomsgränsen. Det är en skam att detta får fortgå, säger Curt Persson.

För att klara äldres efterfrågan på bra boende behövs det fram till år 2030 byggas 350 000 nya bostäder för äldre, varav 7 368 nya bostäder i Västerbottens län.

– Det är ett svindlande antal med tanke på att det råder bostadsbrist i 135 kommuner och brist på hyresrätter i hela landet, säger PRO Västerbottens ordförande Ulla Holmberg.

PRO bjuder nu in till sex augustidagar med mingel, underhållning och politik. I Umeå möts Lena Hallengren, Socialdemokraterna, och Eva Lohman, Moderaterna.

Umeå onsdagen den 13 augusti
RÅDHUSTORGET kl. 10.00 - 16.00

10.00 Utställning och mingel
10.30 Musik och underhållning av Agne Turell och Anna-Lena Kanon
11.00 Mingel och utställning
12.00 Utfrågning av politiker
13.15 Musik och underhållning av Agne Turell och Anna-Lena Kanon

För ytterligare information:

Johanna Hållén, press- och policychef, PRO

Rosmarie Sundström, redaktör för webb och sociala media

Foton:

Curt Persson http://www.pro.se/bilder/

Ulla Holmberg

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med ca 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 300 föreningar över hela landet.