PRO ställer politikerna mot väggen – vad händer för äldre efter valet?

Var fjärde väljare är pensionär. Ändå är det oroväckande tyst i valrörelsen kring frågor som är viktiga för 1,8 miljoner väljare. I Västmanland behövs 6 718 nya bostäder för äldre fram till 2030. Idag lever 6 163 kvinnor under fattigdomsgränsen i länet. Under sex augustidagar ställer PRO politiker mot väggen. På torsdag den 14 augusti är det dags i Västerås.

– Vi vill ha svar från de två stora partierna, S och M, vad de tänker göra om de vinner valet, när det gäller fattigpensionärer, skatt på pension, boende för äldre och äldreomsorg, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

200 000 pensionärer i Sverige har en pension som ligger under EU:s fattigdomsgräns på 10 800 kronor i månaden – före skatt. Det är framför allt äldre kvinnor. I Västmanland län berör det drygt 6 163 kvinnliga pensionärer.

– I ett välfärdsland som Sverige ska ingen pensionär behöva leva under fattigdomsgränsen. Det är en skam att detta får fortgå, säger Curt Persson.

För att klara äldres efterfrågan på bra boende behövs det fram till år 2030 byggas 350 000 nya bostäder för äldre, varav 6 718 nya bostäder i Västmanlands län.

– Det är ett svindlande antal med tanke på att det råder bostadsbrist i 135 kommuner och brist på hyresrätter i hela landet, säger PRO Västmanlands ordförande Ulla Berndtsson.

PRO bjuder nu in till sex augustidagar med mingel, underhållning och politik. I Västerås möts Pia Nilsson, Socialdemokraterna, och Margareta B Kjellin, Moderaterna.

Västerås den 14 augusti 2014
SIGMATORGET

12.00-12.10 PROtoner (musik)

12.10-12.15 Välkommen till debatt – Curt Persson, PRO:s ordförande

12.15-12.50 Debatt mellan Pia Nilsson, S, och Margareta B Kjellin, M – moderator Lotta Gröning

12.50-13.00 PROtoner (musik)

FISKARTORGET

13.00 Musik av ”Jazzt four fun”

13.30 Apell av Curt Persson, ordförande PRO Riksorganisation, och Ulla Berndtsson, ordförande PRO Västmanland

14.45 Musik

16.00 Avslutning Ulla Berndtsson, ordförande PRO Västmanland

För ytterligare information:

Johanna Hållén, press- och policychef, PRO

Rosmarie Sundström, redaktör för webb och sociala media

Foton:

Curt Persson http://www.pro.se/bilder/

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med cirka 400 000 medlemmar. PRO har cirka 1 300 föreningar över hela landet.