PRO vill föra in äldreperspektivet i utvecklingsbiståndet

Det saknas ett äldreperspektiv inom biståndet. Det säger PRO i sitt remissvar på regeringens förslag till biståndspolitisk plattform. I dag bor flertalet av världens äldre i utvecklingsländer, och den andelen bara ökar.

- Trots det saknas nästan helt skrivningar om äldres situation i förslaget till biståndspolitisk plattform, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

För äldre personer i utvecklingsländerna är det största problemet att hitta försörjning. Få äldre i fattiga länder har någon form av pension. De flesta äldre måste ha en inkomst och arbeta för att överleva, då ofta i lågbetalda jobb inom jordbruket eller i den offentliga sektorn.

Urbanisering och migration leder till att unga lämnar landsbygden. Familjer skingras och traditionen att barn tar hand om sina åldrande föräldrar luckras upp. Äldre lämnas allt mer åt sig själva. Dessutom är äldre, inte minst kvinnor, särskilt utsatta i väpnade konflikter och naturkatastrofer.

PRO:s synpunkter på förslaget till biståndspolitisk plattform har sammanställts av den nybildade föreningen PRO Global. Det är en förening inom PRO som arbetar för att lyfta fram globala äldrefrågor. Flertalet av föreningens medlemmar har arbetat inom Sida eller enskilda organisationer verksamma inom biståndet.

• Jag är glad för att vi nu har denna kompetens i globala frågor inom PRO, säger Curt Persson.

För mer information kontakta gärna:

Lena Ekroth, ordförande PRO Global, mobil 073-344 19 11

Björn Lindh, förbundssekreterare PRO, mobil 070-257 32 00