PROs prisundersökning 2012

Idag presenteras PRO:s årliga prisundersökning. Den innehåller flera nyheter. En tredjedel av varorna är utbytta. Undersökningsdagen är flyttad från våren till hösten. Undersökarna har även genomfört efterhandskontroller i särskilt utvalda butiker. Det har lett till att undersökningsdagens två billigaste butiker har lyfts bort från redovisningen.

Syftet med undersökningen är att sätta fokus på matpriserna och öka prismedvetenheten bland medlemmar och allmänhet. Prisundersökningen genomfördes i år den 17 oktober med reservdag den 18 oktober. Sammanlagt ingick 1 182 butiker i undersökningen.

- Pensionärerna har flera år i rad fått sänkta pensioner och betalar dessutom högre skatt än löntagare. För oss i PRO är pensionärernas ekonomi central. Därför är det viktigt att se vad vi får för våra pengar när vi konsumerar. Prisundersökningen är viktig för att vi ska kunna vara med och påverka, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

PROs varukorg kostade 2012 i genomsnitt i landet 1 371 kronor. Skillnaden mellan olika butiker är stor. Billigaste maten finns i Hallands PRO-distrikt. Där kostar genomsnittskorgen 1 304 kronor. PRO har inte mätt prisutvecklingen över tid på grund av de förändringar i undersökningen som har gjorts.

Statistiska Centralbyrån har till uppgift att mäta prisutvecklingen i Konsumentprisindex. SCB redovisar en prishöjning på livsmedel på 1,8 procent mellan oktober 2011 och oktober 2012.

- I år har vi också undersökt om butikerna har toalett och viloplats. Detta är en viktig tillgänglighetsfråga. Tre av tio butiker saknar kundtoalett. 84 procent av butikerna har viloplats. PRO uppmanar handlarna att förbättra situationen, säger Märtha Dahlberg som är ansvarig för prisundersökningen på PRO.

Nytt för i år är även de efterhandskontroller undersökarna har gjort efter ordinarie undersökningsdag i några utvalda butiker.

- Vi fick signaler från några av PROs erfarna undersökare om att priserna förändrats i några butiker bara några dagar efter undersökningsdagen, säger Märtha Dahlberg.

Med anledning av efterhandskontrollen har de två butiker som var billigast på undersökningsdagen lyfts bort från redovisningen.

- Prisundersökningen behövs mer än någonsin. Vi kommer inte att sluta. PRO kommer att både utveckla och utöka prisundersökningarna under kommande år, avslutar Märtha Dahlberg.

PROs undersökning genomförs av ideellt arbetande pensionärer. PRO gör inga anspråk på att undersökningen är vetenskaplig. Men den ger en bild på hur prisnivåerna för mat ser ut över landet.

För mer information om undersökningen gå in på www.pro.se

Eller kontakta

Märtha Dahlberg, konsumentansvarig PRO, 070-530 20 58

Press- och policychef Johanna Hållén, mobil 072-710 60 11

PRO är Sveriges största pensionärsorganisation med ca 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.