(S)-förslag innebär viss lättnad för de sämst ställda pensionärerna

PRO:s ordförande Curt Persson kommenterar dagens förslag från socialdemokraterna om en lättnad av skatten för de sämst ställda pensionärerna:

- Vi ger inte upp kampen för rättvis skatt för alla, vi fortsätter till dess att orättvisan är helt borta. Att socialdemokraterna flyttar fram positionerna när det gäller den orättvisa skatten innebär en viss lättnad för de sämst ställda pensionärerna – jag vet att det behövs! Det är positivt att socialdemokraterna har lyssnat på PRO:s synpunkter.

Nyligen presenterade PRO en rapport ”Fattigdomsfällan – så drabbar pensionssystemet många kvinnor” som visar att i Sverige lever 205 000 pensionärer under EU:s definition av fattigdomsgräns, 10 800 kronor per månad före skatt och inklusive bostadstillägg. 70 procent av dessa är kvinnor. Det betyder att 140 000 kvinnliga pensionärer lever på orimligt låga pensioner.

- Det går inte längre att skjuta frågan om framför allt kvinnors låga pensioner framför sig, säger Curt Persson ordförande i PRO och fortsätter:

- Det är bra att Stefan Löfven fullföljer sina tankar om förändringar i pensionssystemet och tar bort premiepensionssystemet som både är dyrt och orättvis!

PRO:s rapport ”Fattigdomsfällan” handlar om de äldsta kvinnliga pensionärerna som lever på pensioner så låga att de hamnar i fattigdom. Rapporten redogör för situationen för kvinnliga pensionärer i landet, län för län.

Några av rapportens viktigaste slutsatser:

• 205 000 pensionärer lever under EU:s definition av fattigdomsgräns. 140 000 av dessa är kvinnliga pensionärer som har en pension, inklusive bostadstillägg, som ligger under 10 800 kronor per månad före skatt.

• Kvinnornas pensioner är på riksnivå 6 000 kr (32 %) lägre per månad än männens.

"Fattigdomsfällan - så drabbar pensionssystemet många kvinnor" kan du läsa på

För ytterligare information:

Johanna Hållén, press- och policychef, PRO, 072-710 60 11

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med ca 400 000 medlemmar. PRO har ca 1 400 föreningar över hela landet.