Tusentals pensionärer protesterar fredagen den 14 mars

Pensionerna sjunker. Orättvisan i beskattning mellan löntagare och pensionärer ökar. Är det rätt?! Nej. Det tycker inte PRO. På fredag den 14 mars genomför därför PRO protestaktioner på över 70 platser i landet.

- Sverige är det enda land i Europa där pensionärer betalar högre skatt än löntagare. Trots detta har regeringen i år infört ännu ett jobbskatteavdrag som ökar klyftan mellan pensionärer och löntagare, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

På fredag den 14 mars är det ett halvår kvar till valet. Då arrangerar PRO en landsomfattande aktionsdag för ett stabilt pensionssystem och en rättvis skatt på pension och lön. På över 70 platser runt om i landet protesterar pensionärer - genom demonstrationer, flygbladsutdelningar och utfrågningar av politiker.

I en nyligen genomförd Sifo-undersökning svarar 85 procent i åldersgruppen 55 år och äldre att den högre skatten för pensionärer är en orimlig konsekvens av jobbskatteavdraget. Det visar att den orättvisa beskattningen av pensionärer måste tas bort.

Och som om det inte var nog. För tredje gången sedan 2009 sjunker pensionerna i år genom att den så kallade bromsen i pensionssystemet slår till. För de allra flesta sjunker pensionen med nära tre procent. En hundralapp i pension 2009 är idag värd 97 kronor. En hundralapp i lön har ökat till 117 kronor.

- Närmare två miljoner pensionärer röstar den 14 september i år. Det är var fjärde väljare. Nu vill vi ha besked av politikerna i pensions- och skattefrågan. Före valdagen, säger Curt Persson.

För mer information gå in på http://www.pro.se/val2014 där kan du klicka dig fram på Sverigekartan för att se vilka aktiviteter som äger rum i ditt län.

Du kan också kontakta

Johanna Hållén, press- och policychef PRO, 072-710 60 11