PRO håller kongress och laddar inför valrörelsen 2014

Report this content

På fredag den 15 juni öppnar PROs kongress i Örebro. Under fyra dagar ska ombud från hela landet lägga grunden för de frågor PRO ska driva under de kommande åren. Till kongressen har 350 motioner skickats in. De handlar om allt från åldersdiskriminering till ekonomisk trygghet på äldre dar.

-          Kongressens viktigaste budskap är att PRO inte stillatigande kommer att acceptera sjunkande pensioner, orättvisa skatter och bristfällig äldreomsorg. Vi kommer att mobilisera på samma sätt som vi gjorde i kampen för rättvisa skatter. Inför valrörelsen 2014 sätter vi press på de politiska partierna, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

Socialminister Göran Hägglund och socialdemokraternas ordförande Stefan Löfven talar på kongressen under fredag eftermiddag.

PRO har undersökt hur äldrevänliga Sveriges kommuner är. Resultatet presenteras på kongressen i Äldrebarometern 2012.

-          Kartläggning visar hur det ser ut för äldre idag, men ger också besked som framtida planer för äldreomsorg och boende. Boende och tillgänglighetsfrågor får generellt lågt betyg, medan äldreomsorgens kvalitet ligger på den övre delen av betygsskalan, säger Curt Persson.

På måndag den 18 juni kl. 10.00 delas en utmärkelse ut till de två kommuner som PRO vill lyfta fram som goda förebilder för andra kommuner.

Kongressen äger rum på Conventum i Örebro och inleds fredagen den 15 juni kl. 14.00 och avslutas måndagen den 18 juni kl. 16.00. Kongressen sänds i sin helhet via webbteve på www.pro.se.

PRO firar i år 70-årsjubileum och är med 400 000 medlemmar den största pensionärsorganisationen i Sverige.

Presskontakt: Johanna Hållén, 072 710 60 11

PRO är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. Partipolitiskt obunden. PRO är öppet för  alla Sveriges pensionärer och driver rakryggat pensionärernas intressen samt erbjuder medlemmarna en mötesplats för gemenskap, personlig utveckling, glädje och hälsa.

www.pro.se