• PRO/

PRO vill ha likvärdiga villkor för offentlig och privat äldreomsorg

Report this content

PRO presenterar i dag en rapport där effekterna av lagen om valfrihetssystem, LOV, har granskats.  Syftet med lagen är att skapa möjlighet för den enskilde att välja utförare inom äldreomsorgen. Lagen innebär att kommuner kan teckna avtal med privata utförare utan att ta hänsyn till lagen om offentlig upphandling.

I rapporten går PRO igenom effekterna av LOV så här långt,. Omkring 150 kommuner använder sig i dag av LOV. PRO har talat med politiker från 100 kommuner och 363 pensionärer, PRO-medlemmar från hela landet. Sex av tio medlemmar anser det mycket viktigt att kunna välja utförare inom hemtjänsten. 80 procent anser samma sak om möjligheten att kunna välja äldreboende. Men om man nu ska välja, vill sju av tio i första hand kunna välja innehåll i vården och omsorgen – snarare än utförare. Det finns även en stor oro för att utvecklingen av valfrihet ska missgynna dem med störst behov och därmed leda till ökad ojämlikhet i omsorgen.

- Mot bakgrund av vad som framkommer i rapporten säger PRO nej till regeringens planer på att tvinga kommunerna att införa LOV. För att skapa rättvisa mellan privata och kommunala aktörer anser vi att även den kommunala hemtjänsten ska få rätt att erbjuda tilläggstjänster som fönsterputsning och trädgårdsskötsel, säger Curt Persson, ordförande, PRO.

PRO anser att kommunerna måste ges möjlighet att begränsa antalet företag som får uppdrag. Annars riskerar storstäderna att få en oöverskådlig djungel av olika aktörer inom äldreomsorgen (så är det redan i Stockholm).Kommunerna måste även få möjlighet att sätta upp förbehåll både när det gäller geografisk avgränsning och inom vilka verksamheter man önskar släppa in privata aktörer. PRO menar också att kommuner som använder LOV måste få möjlighet att avgränsa tidsperioden för nya företag att anmäla sig.

- Vi vill att det lagstiftas om att det aldrig ska vara möjligt för en kommun att lägga ut all äldreomsorg i privata händer. Kommunalt driven äldreomsorg ska alltid finnas som ett alternativ, säger Curt Persson.

- Det är av stor vikt att personal i privata företag som arbetar i verksamheter finansierade av skattepengar ska ha samma meddelarfrihet som anställda inom offentlig sektor. Det är glädjande att majoriteten av de politiker som intervjuats instämmer i detta, avslutar Curt Persson.

Rapporten finns att ladda ned från PRO:s hemsida www.pro.se

Presskontakt: Johanna Hållén, 072 710 60 11

PRO är Sveriges största pensionärsorganisation med över 400 000 medlemmar. Partipolitiskt obunden. PRO är öppet för  alla Sveriges pensionärer och driver rakryggat pensionärernas intressen samt erbjuder medlemmarna en mötesplats för gemenskap, personlig utveckling, glädje och hälsa.