Proact bygger ny IT-infrastruktur för SMÅA

Proact har fått uppdraget att leverera och installera en komplett IT-infrastruktur till Småföretagarnas A-kassa, SMÅA. Den nya IT-infrastrukturen kommer att driftsättas i början av 2015.

SMÅA, med omkring 120 000 småföretagare som medlemmar, får genom satsningen på en helt ny teknisk infrastruktur en stark plattform för att vidare utveckla sitt IT-baserade verksamhetsstöd. SMÅA anlitar sedan tidigare Proact, som rådgivare och konsulter inom IT-strategi. Samarbetet utökas nu när Proact får leverera en helt ny IT-infrastruktur med tillhörande support.

– Vi kom fram till att Proact erbjuder den bästa lösningen för vår nya IT-infrastruktur, som ger ett förbättrat stöd till vår verksamhet och användarna. Vi sätter också stort värde på Proacts supporttjänster och att vi får tillgång till den främsta expertisen inom den teknik och de produkter vi valt, säger Hans Öström, IT-ansvarig på SMÅA.

SMÅA har sedan tidigare en virtualiserad server samt PC-arkitektur (VDI) för alla användare och lägger nu till virtualisering även för datalagring. Detta möjliggör för SMÅA att genomföra systemförändringar utan att systemtillgängligheten påverkas.

– Vi är givetvis glada över att SMÅA ger oss ett utökat förtroende som leverantör och partner. Deras ambitiösa satsning för att skapa en toppmodern IT-infrastruktur kan absolut ge inspiration till många andra verksamheter med liknande behov, säger Lena Eskilsson, regionchef på Proact.

Den nya infrastrukturen bygger på det så kallade Flexpod-konceptet. Det är en referensarkitektur för servrar, lagring och nätverk med ingående komponenter från olika leverantörer som förtestats för att fungera tillsammans i en integrerad IT-infrastruktur. Tack vare det väldefinierade konceptet blir planering, installation och driftsättning betydligt enklare och mer kostnadseffektiv.

I Proacts lösning för SMÅA ingår bland annat ett lagringskluster och backupsystem från NetApp, Cisco UCS bladservrar, nätverksswitchar och trådlösa accesspunkter från Cisco.

För frågor och mer information:
Lena Eskilsson, Regionchef, Proact IT Sweden AB, tel: 0733-566 66 01, e-post: lena.eskilsson@proact.se
Danny Duggal, Marknadschef & PR, Proact IT Sweden AB, Tel: 0733 566 68 43

Proact är Europas ledande fristående integratör inom datalagring och molnlösningar. Proact levererar verksamhetsnytta genom att hjälpa företag och myndigheter över hela världen att minska risken, sänka kostnaderna samt, framförallt, leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster.

Proacts lösningar täcker alla delar av datalagring såsom virtualisering, nätverksfunktioner och säkerhet - med över 3 500 framgångsrika projekt i ryggen och stora mängder information som hanteras i Proacts datacenter.

Proact koncernen har fler än 660 anställda och finns i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien och Tyskland. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.

Ytterligare information om Proacts verksamhet finns på www.proact.se