Proact hjälper Telia Company att utveckla byggstenar för framtidens digitala transformation

Tack vare sin position som en fristående integratör inom datacenter och molntjänster, hjälper Proact Telia Company att förverkliga sin vision för tillväxt och framtida innovation med hjälp av anpassad teknik. Genom att införa infrastrukturlösningar på sex datacenter med leverans och support från Proact har Telia Company nu rätt byggstenar för att möta verksamhetens tillväxt.

Telia Company betraktar systembyten och uppgradering till ny teknologi som en naturlig utvecklings­process. Med detta arbetssätt definieras först en målarkitektur. Sedan väljs standardkomponenter i form av hårdvara och mjukvara, så kallade byggstenar, där nya applikationer kan läggas. Genom att ha förlitat sig på FlexPod-arkitekturen under de senaste åren har Proact hjälpt Telia Company att expandera företagets öppna inställning vilket möjliggör för nya tekniker såsom Flash och mjukvarudefinierad datalagring.

– En viktig anledning till att vi valt att arbeta med Proact är att de är så flexibla. De har en obyråkratisk inställning till att hjälpa oss när det behövs och vår erfarenhet säger att Proact är mer flexibla än en typisk global leverantör, säger Kai Viljanen, Chefsarkitekt för Common Product and Services Platform. Han fortsätter;

– Vi behöver leverantörer som når ut till alla våra anläggningar, även när det gäller support. Det gör Proact, samtidigt som de uppträder som ett företag gentemot oss och det fungerar väldigt bra. När de tar ansvar för ett ärende så löser de det oavsett var arbetet ska utföras.

Läs mer om det här projektet för datacentertransformation i kundreferensen här.

Danny Duggal, Head of Strategic Communications & Brand, Proact IT Group AB, +46 733 56 68 43, danny.duggal@proact.eu

Proact är Europas ledande fristående integratör inom datacenter och molntjänster. Genom att leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster skapar Proact verksamhetsnytta som hjälper företag och myndigheter att minska risken och sänka kostnaderna, samtidigt som det ökar rörligheten, produktiviteten och effektiviteten.Vi har genomfört över 5.000 framgångsrika projekt världen över, har mer än 3.500 kunder och hanterar för närvarande över 100 petabyte information i molnet.

Proact-koncernen har fler än 800 anställda och har verksamhet i 14 länder i Europa och i USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.

Ytterligare information om Proacts verksamhet finns på www.proact.se