Proact levererar backup som tjänst till Munters

Genom nya Backup-as-a-Service från Proact får Munters en pålitlig lösning för daglig backup och ett tryggare dataskydd i form av katastrofsäkring.

Munters är ett svenskt företag som är världsledande inom luftbehandling, med verksamhet i 30 länder över hela världen. Munters hanterar merparten av sina IT-funktioner inom företaget och med egen personal. Vissa system där kraven på bland annat tillgänglighet och support är särskilt höga har lagts ut på externa driftleverantörer och även molntjänster utnyttjas.

När Munters först såg sig om efter en ny backuplösning för koncernens behov var tanken att handla upp, installera och drifta den internt på samma sätt som tidigare. Proact kunde leverera detta, men föreslog också för Munters att testa Backup-as-a-Service – en tjänst som erbjuder en komplett backupfunktion för datacenter.

– Vi fann att Backup as a Service från Proact är den tryggaste lösningen för oss och att vi får större flexibilitet med en tjänst jämfört med traditionell backup. Vår IT-drift får avlastning från en leverantör som vi kan lita på och vi har möjlighet att bygga ut tjänsten för att täcka en stor del av koncernens behov, säger Per Brandt, IT-chef på Munters.

Munters använder nu Backup-as-a-Service för sin verksamhet i Sverige samt tre av sina dotterbolag i Europa, och möjligheter finns att lägga till fler länder efter hand.

Proact har nyligen relanserat sin Backup-as-a-Service med en teknisk plattform som erbjuder mycket brett stöd för olika typer av lagring, operativsystem och leverantörer. Den kan hantera såväl traditionella IT-miljöer som molntjänster och hybridmiljöer där data kan lagras både internt, hos outsourcingleverantörer och i molnet. Med Backup-as-a-Service slipper kunden också egna investeringar i produkter och personal. Alla kostnader blir fasta och förutsägbara.

– Vår uppdaterade backuptjänst tar verkligen höjd för den förändring som sker hos våra kunder sett till hur de bygger sin IT-infrastruktur. Vi ser många företag som i likhet med Munters är öppna för molnet med alla dess möjligheter, samtidigt som merparten av verksamhetskritiska system och data ännu hanteras internt, säger Lena Eskilsson, VD för Proact i Sverige.

Lösningen med backup hos Proact innebär samtidigt att Munters får katastrofsäkring ”på köpet”, i och med att kopior på data lagras utanför företagets datacenter. Tidigare krävdes en särskild hantering med backupkopior på band som sparades på en säker plats utanför företaget.

För frågor och mer information:

Danny Duggal, Director of Marketing, Business Unit Nordics, Proact IT Group AB
tel: 0733-566 843, e-post: danny.duggal@proact.eu

Lena Eskilsson, VD, Proact IT Sweden AB
tel: 08-410 667 01, e-post: lena.eskilsson@proact.se

Proact är Europas ledande fristående integratör inom integrerade system (datalagring, servrar och nätverk) och privata molntjänster. Proact levererar verksamhetsnytta genom att hjälpa företag och myndigheter över hela världen att minska risken, sänka kostnaderna samt framförallt leverera flexibla, tillgängliga och säkra IT-tjänster.

Proacts lösningar täcker alla delar av ett datacenter såsom lagring, servrar, säkerhet och nätverksfunktioner. Därutöver hanterar Proact 70 petabyte information via molntjänsteverksamhet. Hittills har Proact genomfört fler än 3 500 framgångsrika projekt över hela världen.

Proact-koncernen har fler än 720 anställda och finns i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.

Ytterligare information om Proacts verksamhet finns på www.proact.se

Om Munters

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder i de flesta branscher. Våra största kunder finns bland livsmedelsföretag, läkemedelsbolag och datacenter. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra 2 700 medarbetare.