Proact redovisar preliminära siffror för fjärde kvartalet 2019

Proact redovisar idag preliminära siffror för fjärde kvartalet 2019 som liksom föregående kvartal präglas av utmaningar i Business Unit West, som inkluderar Belgien, Nederländerna och Tyskland. De förbättringsåtgärder som under 2019 implementerats i Tyskland, relaterade till utmaningar inom försäljningen, går enligt plan och resultatet förbättrades i jämförelse med föregående kvartal. Liksom föregående kvartal kvarstår utmaningarna i Nederländerna där lägre marginaler och högre säljkostnader påverkade resultatet. Även i Business Unit UK var marginalerna lägre än föregående kvartal. I Business Units Nordics var resultatutvecklingen god i jämförelse med föregående kvartal.

I jämförelse med föregående kvartal ökade koncernens intäkter till 991 MSEK och justerad EBITA till 49 MSEK där bland annat säsongsvariationer samt bidrag från förvärvet av PeopleWare gav positiva effekter. Kvartalets resultat har justerats för förvärvskostnader om 6 MSEK, till stor del relaterade till förvärvet av PeopleWare, samt för engångskostnader om 5 MSEK för de strukturåtgärder i verksamheten som initierades tidigare under året.

För att visa utvecklingen jämförs nedan fjärde kvartalets resultat med föregående kvartal samt därefter med samma kvartal föregående år.

Preliminära siffror för fjärde kvartalet 2019 (tredje kvartalet 2019) i korthet:

• Intäkterna ökade med 41% till 991 (701) MSEK. Organiskt ökade intäkterna med 32% till 928 MSEK.
  • Justerad EBITA uppgick till 48,9 (36,9) MSEK, motsvarande en justerad EBITA-marginal om 4,9% (5,3%).
  • Jämförelsestörande poster om -11,2 MSEK avser kostnader för förvärv samt strukturåtgärder.
  • Nya avtal avseende molntjänster har tecknats till ett totalt värde om 97 (87) MSEK.

Preliminära siffror för fjärde kvartalet 2019 (fjärde kvartalet 2018) i korthet:

• Intäkterna ökade med 2% till 991 (967) MSEK. Organiskt minskade intäkterna med 3% till 928 (954) MSEK.
  • Justerad EBITA uppgick till 48,9 (57,7) MSEK, motsvarande en justerad EBITA-marginal om 4,9% (6,0%).
  • Nya avtal avseende molntjänster har tecknats till ett totalt värde om 97 (176) MSEK.

”Under kvartalet såg vi en förbättring av resultatet i Tyskland och en positiv utveckling i PeopleWare, det nyligen förvärvade bolaget i Nederländerna. Intäkterna från molntjänster ökade med 16% i kvartalet jämfört med föregående år och vi tecknade nya avtal till ett kontraktsvärde om 97 MSEK. Vi är inte nöjda med kvartalets resultat, men våra övergripande mål kvarstår, där våra molntjänster samt accelererad tillväxt via förvärv är i fokus. Samtidigt måste vi också lyckas att bibehålla intäkter och marginaler i system-affären med tillhörande support- och konsulttjänster”, säger Jonas Hasselberg, VD och Koncernchef för Proact IT Group.

Siffrorna är preliminära och ej reviderade av bolagets revisorer. Ytterligare detaljer kommer att redovisas i samband med bolagets ordinarie bokslutskommuniké den 6 februari 2020.

Jonas Hasselberg, CEO and President, Proact IT Group AB, +46 722 13 55 56, jonas.hasselberg@proact.eu
Jonas Persson, CFO and IR, Proact IT Group AB, tel: +46 733 56 66 90, jonas.persson@proact.eu

Proact-koncernen har fler än 1 000 anställda med verksamhet i 14 länder i Europa och i USA. Proact grundades 1994 och moderbolaget Proact IT Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.

Denna information är sådan information som Proact IT Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 januari, kl. 08:00.