Proact växer i Danmark – köper Orchestra

Proacts danska dotterbolag, Proact Systems A/S, växer genom köp av det Århus-baserade lagringsföretaget Orchestra Nordic. Orchestras verksamhet och anställda fortsätter inom Proact efter förvärvet.

Proact, som har funnits i Danmark med helägt dotterbolag i sex år har sitt huvudkontor i Köpenhamn och ett lokalkontor i Århus, förstärker nu positionen i landets västra delar genom köp av Orchestra Nordic, också det baserat i Århus. - Orhestra har, liksom Proact, expertis inom lagringssystem från flera olika leverantörer, säger Carsten Egeberg, VD i Proact Systems A/S. – Vi har under lång tid känt Orchestra som skickliga kollegor i branschen, så när möjligheten till detta förvärv kom, tvekade vi inte. Trots att Orchestra har mindre än 10 anställda har de lyckats bygga upp en imponerande kundbas med supportkontrakt, förklarar Carsten Egeberg. Datalagringen ökar - Analysföretaget IDC förutser att mängden lagrad information ökar med en faktor sex mellan 2006 – 2010, och detta gäller naturligtvis även Danmark. Det är mot denna bakgrund som förvärvet av Orchestra skall ses, säger Olof Sand, VD i Proact IT Group AB. – Vi ser att vår strategi är rätt, och med detta förvärv tar vi ett steg ytterligare i vår tillväxt i Danmark. Omedelbart övertagande Proacts övertar verksamheten i Orchestra Nordic från och med 1 september 2009 och all verksamhet och anställda flyttas in i Proact med omedelbar verkan. Orchestra Nordic kommer att avvecklas som eget bolag snarast möjligt. För ytterligare information, kontakta: