• Probi/

Genombrott i USA för Probi för kosttillskott i livsmedelsbutiker, apotek och drugstores

Probi har idag ingått ett av företagets viktigaste kosttillskottavtal, med Pharmavite. Pharmavite är ett av de största bolagen på den amerikanska marknaden för vitaminer, mineraler och kosttillskott (VMS). Pharmavite kommer att lansera Probis kosttillskott för maghälsa innehållande Lp299v™ i början av 2012 under varumärket Nature Made®. Nature Made®är det ledande varumärket i USA inom VMS och avtalet förväntas ge mellan 5 och 10 MSEK i intäkter för Probi under 2012.

”Detta är ett genombrott för Probi i USA. Pharmavite har en enastående meritlista och varumärket Nature Made®är marknadsledande inom den amerikanska livsmedelshandeln och inom apotek och drugstores”, säger Michael Oredsson, VD på Probi.

Probis Lp299v™-kapsel kommer att lanseras under varumärket Nature Made®med ingrediensvarumärket Probi Digestis™. Pharmavite erbjuder redan två probiotiska produkter i sin produktportfölj, men med annan positioneringar än Probi-produkten. Produkten med Probi Digestis™ kommer att vara den probiotiska premiumprodukten för maghälsa i Nature Made®-portföljen.

Produkten kommer att erbjudas till försäljning i alla kanaler där Nature Made®säljs idag, det vill säga livsmedelsbutiker, s.k. clubstores, apotek och drugstores. Probis produkt kommer att säljas uteslutande i vitamin- och kosttillskottssektionen, vilket ger Probi framtida möjligheter att gå in i ytterligare avdelningar i butikerna.

Produkten kommer att presenteras för den amerikanska marknaden hösten 2011 med första leverans under första kvartalet 2012.

”Vi är väldigt imponerade av de hälsofördelar inom maghälsa som ProbiDigestis™ ger konsumenterna och hur dessa är kliniskt dokumenterade. Den kommersiella framgången för produkten på andra marknader har också varit en beslutsfaktor för Pharmavite”, säger Erin Gehan, Vice President, Marketing på Pharmavite.

Denna information är sådan som Probi AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Michael Oredsson, VD, Probi, tel. +46 46 286 89 23 eller mobil +46 707 18 89 30

e-post: michael.oredsson@probi.se

Nikals Bjärum, Marknad- och Försäljningsdirektör, Probi, tel. +46 46 286 89 67 eller mobil +46 705 38 88 64

e-post: niklas.bjarum@probi.se

Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forsknings-områdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten functional food och kosttillskott. Totala intäkter 2010 var 81,1 miljoner SEK, varav merparten utgjordes av royaltyintäkter. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 4 200 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.

OM PHARMAVITE LLC

I över 40 år har Pharmavite upprätthållit ett förtroende inom vården, hos konsumenter och inom handeln genom att tillverka högkvalitativa vitaminer, mineraler och andra kosttillskott, och helt naturliga livsmedel under varumärkena Nature Made®och SOYJOY®. Nature Made®är det ledande varumärket inom kosttillskott i USA. SOYJOY®är ett helt naturligt och näringsrikt livsmedel baserat på soja och naturlig frukt. Pharmavite LLC är baserat i Northridge, Kalifornien och är ett dotterbolag till Otsuka Pharmaceutical Co., Ltd. Läs mer på www.pharmavite.com.