Genombrottsorder för Probi i USA

Probi har tecknat avtal om att sälja sin probiotika i form av kosttillskott direkt under varumärket Metagenics, som är USA:s ledande varumärke för kosttillskott inom hälsovården. Produkten baseras på Probis bakterie Lp299v, och lansering väntas ske under första halvåret 2007.

”Detta är ett genombrott för oss, dels eftersom Metagenics är det ledande varumärket inom kosttillskott för den professionella hälsovården i USA och dels då vi tecknat avtalet direkt med Metagenics. Vi ser en ytterligare potential i det nya samarbetet i takt med att Metagenics planerar en breddning av sitt erbjudande och där kan vi utgöra en viktig partner”, säger Probis vice vd Per-Ola Forsberg.

Produkten kommer att säljas direkt till Metagenics vilket innebär att Probi flyttar fram sin position i värdekedjan. Probi har sedan tidigare ett framgångsrikt licensavtal som innebär att Metagenics dotterbolag, Health World, säljer kosttillskott med Probis probiotika i Australien och Nya Zeeland.

”Vi är glada över att nu kunna ta den här väldokumenterade probiotikastammen till den amerikanska marknaden efter den lyckade lanseringen bland våra australiska och nya zeeländska hälsokunder. Våra probiotikaprodukter utformas för riktade tillämpningar, och det finns över 36 miljoner amerikaner för vilka Probis Lactobacillus-stam skulle kunna vara till nytta”, säger Jeffrey Bland, tekn. dr. och vetenskapligt ansvarig vid Metagencis.

Med det nya avtalet är kosttillskott med Probis probiotika under lansering i Australien, Frankrike, Kanada, Nya Zeeland, Skandinavien, Storbritannien, Sydafrika, Tyskland och USA.

”Vi har ökat våra ansträngningar på marknaden för kosttillskott i syfte att bredda kundbasen och öka vår geografiska närvaro. Samarbetet med Institut Rosell fortlöper och vi kommer att teckna ytterligare avtal även via dem framöver”, säger Niklas Bjärum, marknadsdirektör vid Probi.

Den globala marknaden för probiotiska kosttillskott uppgår till cirka 7 miljarder kronor och har uppvisat en årlig tillväxttakt på över 10 procent under senare år.

För mer information kontakta:

Per-Ola Forsberg, vice vd, Probi, tel. 046-286 89 26, mobil 0733-44 83 84, e-mail per-ola.forsberg@probi.se
Niklas Bjärum, marknadsdirektör, tel. 046-286 89 67, mobil 0705-38 88 64, e-mail niklas.bjarum@probi.se
Rolf Bjerndell, tf vd, telefon: 046-286 89 23 eller 0705-15 30 09, e-post: rolf.bjerndell@probi.se

Troy Turk, Corporate Communications, Metagenics, Inc. e-mail TroyTurk@metagenics.com